Han ska hitta rätta vägen till Amerika
I morgon drar isforskaren Lennart Fransson i väg på sitt livs äventyr.Han deltar i en expedition som ska hitta den nya vägen till Amerika.Eller snarare den rätta vägen.- Fantastiskt. Jag är ju en vanlig sketen lärare och forskare som har fått den här chansen, säger han.
Foto:
Inte isforskare Fransson.
Hans drömtripp innebär sex veckor i konstant beckmörker, i isande arktisk kyla, eskorterad av en gigantisk rysk atomisbrytare.
- Jag ser det som en belöning för ett långt och hårt slit på Luleå tekniska universitet. Jag har aldrig gjort något liknande.
Hur känns det?
- När jag fick veta det för ett par veckor sedan blev jag alldeles till mig. Men som idrottsmännen brukar säga: det har börjat sjunka in.
Det är rederiet Transatlantic som bekostar denna banbrytande, eller snarare isbrytande, expedition.
Bästa vägen - även på vintern
Tanken är att det en gång för alla ska klarläggas att Nordostpassagen, vägen längs Sibrien genom Berings sund och till Alaska, är den bästa färdvägen till USA även vintertid.
- Tidigare har man trott att det bara går sommartid. Vi ska bevisa motsatsen, säger Lennart Fransson. Det är av rent kommersiellt intresse. Rederiet vill ha en dokumentation av hur isen ser ut för att kunna bedöma bränsleförbrukning och om det är värt besväret.
Resultatet kan innebära stora saker i framtiden.
- Du förstår ju själv vilken implikation det är om man kan börja skeppa malm direkt från Narvik denna väg till USA. Tanken svindlar.
Vad skulle det innebära?
- Ett lyft för Narvik och i förlängningen för hela Norrbotten. Om du tittar på en jordglob så förstår du. Tittar du vid mitten så är det långt, men längst uppe är avstånden inte så långa.
Start i Alaska - mål i Narvik?
Men den här gången ska resan gå i motsatt riktning. Expeditionen startar i Alaska och slutar någonstans i Nordnorge, förmodligen i Narvik.
Lennart Fransson, som varit forskare på LTU sedan 1988, ska åka med ett isbrytande fartyg som heter Tor Viking II. Men för att verkligen säkerställa att man kommer fram får man hjälp av Ryssland.
- En rysk atomisbrytare i värstingsklassen ska garantera vår framkomlighet.
Vad blir din uppgift ombord?
- Kanske mysfarbror. Nä, min uppgift är att tala om vad jag ser. Det lär vara mörkt dygnet runt så det är inte så mycket man kan mäta. Men jag får tala om vad
jag ser och skriva ner det på
ett papper. Svårare än så är det inte.
Lennart Fransson tar med sig en övervakningskamera och några vågar.
- Ingen dyr utrustning. Bara ens ån som fina familjer har för att övervaka inkräktare.
Vad ska du övervaka?
- Kanske isbjörnar som är och snokar. Kameran har mörkerseende.
Fakta
Nordostpassagen
µ Nordostpassagen är sjövägen norr om Europa och Asien mellan Atlanten och Stilla havet.
µ Åren 1878-1880 blev Adolf Erik Nordenskiöld under Vegaexpeditionen med skeppet "Vega" den första att färdas genom hela Nordostpassagen.
µ På 1930-talet startades kommersiell sjöfart längs hela passagen, dock endast sommartid. Sedan 1990-talet förekommer bara sjöfart längs delar av leden.
µ Nordostpassagen är sjövägen norr om Europa och Asien mellan Atlanten och Stilla havet.
µ Åren 1878-1880 blev Adolf Erik Nordenskiöld under Vegaexpeditionen med skeppet "Vega" den första att färdas genom hela Nordostpassagen.
µ På 1930-talet startades kommersiell sjöfart längs hela passagen, dock endast sommartid. Sedan 1990-talet förekommer bara sjöfart längs delar av leden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!