Han är verkställande direktör på sitt eget spelföretag Turborilla men utgör ensam Luleåfilialen. Resten av företaget, med fem anställda, sitter i Umeå.
– De har ingen lust att flytta upp hit, men det gör inte så mycket, säger han.
Turborilla är ett växande företag, senast för några månader sedan kunde Tobias Andersson utöka personalstyrkan av programmerare med en grafiker.
– Det blir grafik som är genomtänkt eftersom grafikern kommer in i processen snabbt. Det är riktigt bra, säger han.
Startar från noll
Att vara programmerare och bygga upp ett spel från början är ungefär som att vara författare och sitta med ett tomt blad. Därifrån ska hela historien berättas, bit för bit. Tobias Andersson startade Turborilla i Umeå 2007 och lanserade sitt första spel, ett motocross-spel för datorer, två år senare.
– Maskinerna gör ingenting själv. Man måste tala om allt, in i minsta detalj. För mig är det ett skapande som jag får en enorm tillfredsställelse av. Jag måste få utlopp för kreativiteten annars mår jag dåligt. Jag kan inte måla, sjunga eller spela gitarr så jag får programmera, säger han.
De sista tio procenten av skaparprocessen beskriver han som de värsta.
– Man tycker att man är klar hela tiden men det är alltid något mer som måste poleras.
Hörde av sig från USA...
När det var klart gjorde han en hemsida och lade upp spelet där. Det fick ett bra rykte i motocross-svängen för att känslan i spelet var bra. Ett motorcrossmagasin i USA frågade om han inte funderat på att göra spelet för en Iphone istället? 2011 var en sådan version klar, året därpå släpptes ett BMX-spel (cykel) för Iphone och senast i år en uppföljare till den. Vd:n för tidningen i USA sade upp sig i juni och jobbar nu på uppdrag av Turborilla.
– Han jobbar med allt som är ut mot spelarna och håller diskussionen om spelen igång. Ser till att det inte blir tråkigt, säger Tobias Andersson.
Vad är nästa spel?
– Det är lite oklart, vi har några uppslag. Vi jobbar fortfarande med att uppdatera det spel som vi släppte i februari och hålla liv i det så länge som möjligt.
Spelen är gratis men det kostar att köpa coolare färger till motorcykeln eller lösa premiummedlemskap. Och det är den lilla skara som lättar på plånboken som Turborilla försörjer sig på. Att spelet är gratis från början beror på att spelutvecklarna vill ha in så många som möjligt, spela från hela världen, som kan spela mot varandra.
Då blir det roligare.
– Man ser till att ha jättemånga nedladdningar och så är det några få spelare som försörjer resten, säger Tobias Andersson.
Luleås utmaningar
I november i fjol gick flyttlasset från Umeå till Luleå för Tobias Anderssons del. Ganska direkt blev han involverad i Luleå kommuns planer på att satsa på spelindustrin.
– Den största utmaningen, som jag personligen ser det, är att få igång den här kreativiteten på gräsrotsnivå som faktiskt finns och funnits länge i till exempel Umeå. Där kändes de kreativa uttrycken överallt. Det vore roligt om det blev en levande, kreativ scen här. Det måste finans folk som skapar saker bara för att de måste, men jag ser inte till dem. Men jag rör mig inte över samhällets alla staplar.
Turborilla är ett av företagen som blir ny hyresgäst i det Bergströmska huset – när det är färdigrenoverat.
– Det där kommer bli riktigt bra, bara man får in rätt människor så kan det bli en riktig kittel som bubblar till något bra.