Han ger nytt hopp för gruvan i Pajala

"Det finns väldigt goda förutsättningar för att få igång driften av gruvan i Kaunisvaara." Det säger näringslivsprofilen Anders Sundström, 64.

Hoppfull. Den före detta näringsminister Anders Sundström har inte förlorat hoppet om att gruvan i Pajala ska komma igång. "Jag talade med ägarna sent på torsdagskvällen. Kalkylerna ser väldigt bra ut."

Hoppfull. Den före detta näringsminister Anders Sundström har inte förlorat hoppet om att gruvan i Pajala ska komma igång. "Jag talade med ägarna sent på torsdagskvällen. Kalkylerna ser väldigt bra ut."

Foto: Mikael Leijon

Luleå2017-02-25 06:00

För tredje gången har den före detta näringsministern från Piteå engagerat sig i att rädda en norrbottnisk gruva.

Första gången var redan under 1970-talets kampanj för att säkra fortsatt drift för LKAB som då hotades av konkurs.

30 år senare spelade Anders Sundström en central roll i rekonstruktionsarbetet av Boliden, som i dag är en framgångssaga inom svenskt näringsliv.

Nu finns det hoppfulla tecken som antyder att en ny räddningsaktion kanske kan lyckas.

Under det senaste året har priset för järnmalm fördubblats. På torsdagen var priset 87,41 amerikanska dollar per ton. Vid tidpunkten för Northland Resources konkurs låg malmpriset på 60 dollar.

– Jag satt i ett två timmar långt telefonmöte med ägarkonstellationen sent på torsdagskvällen. Med de nuvarande priserna ser kalkylerna väldigt bra ut. Jag hoppas att de ska komma i en sådan situation att man kan starta gruvan igen.

Historien om gruvdriften i Pajala blev kort. Bara två år efter den första leveransen från Tapuligruvan gick Northland Resources omkull. Det handlar om en av Sveriges största konkurser någonsin med skulder på över tio miljarder kronor.

Ett svenskt konsortium med bland annat ex-norrbottningen Carl-Henric Svanberg köpte delar av konkursboet. I det nybildade företaget Abecede ingår Mats Paulsson, Bert Nordberg, Erik Selin samt amerikanen Bruce Grant.

Vad är din roll i konstellationen?

– Inte mer än att jag har arbetat med de här personerna under årtionden. Man kan säga att vi har en nära relation, svarar Anders Sundström.

På fredagen var det före detta statsrådet i Luleå för att tala om sin nya roll som förhandlare för Norrbotniabanan. Samtalen med regeringen har inte kommit igång än.

Under det senaste året har livet förändrats för "den röde baronen" som han kallats.

– Sedan jag gick av som vd i Folksam och styrelseordförande i Swedbank har jag valt att ägna mig åt frågor som jag tycker känns meningsfulla. Jag är väldigt besviken på det lilla engagemang som funnits för att rädda gruvan i Pajala som är direkt avgörande för den regionens fortlevnad.

Anders Sundström vill inte kommentera om de nya ägarna har för avsikt att driva gruvan i egen regi.

– Med fyndigheten och anläggningstillgångar finns en förutsättning för fortsatt drift, men det återstår mycket arbete innan det kan bli verklighet. Det ska till rätt folk och pengar. Det som är roligt i all bedrövelse är att det gick att förhindra en skrotning av anläggningen. Det var ytterst nära. Det var bara timmar från en skrotning. Det fanns ett bud från en skrothandlare som var accepterat.

Tror du på att gruvan kan starta igen?

-– Det finns väldigt goda förutsättningar att få i gång driften igen, men det bygger på att alla vill vara med. Tyvärr är Pajala en liten, svag kommun utan resurser. Allt bygger på att ideella krafter ansluter till projektet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!