Han fick faktura extra allt

Att använda sig av en andras tjänster på nätet kan kosta skjortan. Sulejman Bajric i Svartöstaden krävs på drygt 2,6 miljoner kronor, vilket motsvarar försäljning av pizzor för 72 miljoner på mindre än en månad. – Jag blev förbannad, helt förstörd, säger han.

"Om de gjort fel är det bara att erkänna och rätta till", säger Sulejman Bajric efter att han fått en räkning på drygt 2,6 miljoner kronor.

"Om de gjort fel är det bara att erkänna och rätta till", säger Sulejman Bajric efter att han fått en räkning på drygt 2,6 miljoner kronor.

Foto: Stina Spetth

Luleå2013-11-13 12:34

Om pizzasuget är akut kan man gå in på nätet och beställa. Restaurang Carlsson i Svartöstaden är ansluten till en portal, kostnaden är 4,5 procent i avgift på det som säljs via nätet.

På måndag skulle han ha varit ledig för att umgås med barnen. Tyvärr blev den dagen förstörd då räkningen från företaget kom – restaurangen krävs på 2 637 872 kronor och 55 öre i avgift.

I stället för att umgås med barnen blev det en dag i telefonen.

– Jag sökte dem hela dagen och blev kopplad från den ena till de n andra till den tredje.

Till slut lyckades han få kontakt med försäljaren som bad honom skicka en bild på fakturan – och felet skulle rättas till när han nådde kontoret. Försäljaren lovade också att höra av sig samma dag när allt var klart.

Sälja företaget

Måndag har blivit tisdag eftermiddag och inte ett ord har hörts.

– Det måste vara det största felet de har gjort. Det är väl bara att rätta till och gå vidare, säger Sulejman Bajric som tillägger att han hade kunnat förstå om det handlat om 2 600 eller 26 000 kronor, men inte drygt 2,6 miljoner.

Om han skulle tvingas betala så inser han att det bara är att sälja företaget och låna till resten.

– Om de gjort fel måste det gå att rätta till utan att det ska gå till kronofogden, säger han och förklarar att fakturan går direkt dit när det handlar om en så hög summa.

Därefter har han pratat med sin revisor som på onsdag kommer att överlämna fakturan till myndigheten och bestrida betalningen. Kronofogden får därefter reda upp ärendet med ägarna till portalen.

– Det finns inget annat alternativ. Tyvärr, säger Sulejman Bajric och suckar.

Åtta år

Han förklarar att ägarna till portalen använder sig av ett företag som ser till att räkningar går ut. Företaget kan tillgodoräkna sig räntor.

Han konstaterar också att inte heller momsredovisningen är korrekt på fakturan. Den är på drygt 6 890 kronor när den i stället borde ha hamnat på 659 000 kronor på de dryga 2,6 miljoner.

I åtta år har han slitit inom branschen.

– Jag har försökt att aldrig dra på mig sådana här summor, eftersom jag inte vill hamna hos kronofogden.

Efter måndagen chock ringde han också andra i branschen, ingen hade fått en faktura som ens var i närheten.

– Det var en bra julklapp. Jag har tankarna hela tiden på det här, säger Sulejman Bajric.

NSD sökte i går företaget, utan att lyckas nå dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om