Det är första veckan på nya jobbet.
Det pågår renoveringen i hamnkontoret på Strömören så den nya chefen sitter tillfälligt i ett annat rum än sitt eget.
Henrik Vuorinen kommer närmast från ett chefsjobb på SSAB i Oxelösund dit han veckopendlat.
Nu blir det närmare mellan hemma på Hertsön och arbetet. Kanske en av orsakerna till att han tog jobbet som vd för Luleå hamn.
– Det var väl en kombination men jobbet som chef för Luleå hamn är intressant och spännande, det är mycket som händer kring hamnen. Sedan kan det vara bra att byta till en annan miljö.
– Här möter jag nya människor i en ny kultur. På SSAB vet man hur det fungerar och jag tycker om nya utmaningar. Jag tycker om att jobba med människor. Egentligen är det som alla chefsjobb handlar om att jobba med människor.
Det jättelika projektet Malmporten står inför dörren. Det är en infrastrukturell satsning på mins 1,6 miljarder kronor.
– Det är få förunnat att jobba med det här projektet och det ger en extra krydda till hamnchefsjobbet.
Hamnens två överlägset största kunder är SSAB och LKAB. Henrik Vuorinen ser fram mot att jobba med dessa industrigiganter.
– Hamnen finns till för att göra det lättare för våra kunder att komma ut i världen. Kundfokuseringen är därför viktig. Det finns behov av en ny hamn i Luleå. Muddringen och djuphamnen är driven av gruvnäringens expansion så att vi kan öka utskeppningen av malm härifrån.
Den planerade djuphamnen får kapacitet att ta emot fartyg av typen Östersjömax.
Det är fartyg som sommartid kan ta laster på 160 000 ton jämfört med dagens fartygs lastkapacitet 55 000 ton, alltså i princip tre gånger så mycket last som i dag.
Under vintern kan den nya hamnen ta emot fartyg med 70 000 tons last mot dagens 20 000 ton.
Det är avsevärda skillnader vilket sparar pengar och...
– ... Utsläppen minskar. Liksom transportkostnaderna, ja. Jag är förvånad över varför så mycket sjöburet gods som skall till norra Sverige lastas av i södra Sverige och fraktas vidare till Luleå med lastbil. Sjötransport borde vara bättre i många fall. En bättre samverkan mellan olika transportformer vore önskvärt som det redan sker mellan tåg och båt när vi fraktar malmen.
Sjöfarten och Luleå hamn står i centrum den här veckan.
Tisdag och onsdag besöker infrastrukturminister Anna Johansson. Hon ska åka isbrytare på tisdagen och under onsdagen blir hon uppvaktad av politiker och näringsliv från regionen.
På fredag arrangerar dessutom Norrbottens handelskammare en stor sjöfartsdag. Bland annat deltar Sjöfartsverkets GD.
– Att lyfta sjöfartens betydelse för Sverige är en viktig och angelägen fråga.
peter.lundgren@nsd.se
0920 263030