Göransson, som arbetar inom IT-säkerhet och är aktiv i Luleås kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna, köpte sin första Tesla redan 2013. Något som innebar en del strapatser.
– Då var närmaste ”supercharger” i Sundsvall, och vi hämtade bilen i Stockholm. När vi kom fram till Umeå var det bara att ställa sig på en parkeringsplats och vänta i några timmar, säger han och skrattar.
Att köra elbil i Norrbotten de senaste åren har varit intressant, säger Göransson och han minns resa från Jokkmokks marknad i 32 minusgrader.
– Det fanns, och finns väl ingen ännu, snabbladdare i Jokkmokk då. Så jag fick ladda ett par timmar bara för att ta mig därifrån, och jag hade en person från Stockholm med mig som skulle hinna med ett flyg, säger Göransson.
– När jag kom till Vittjärv visade mätaren 0 kilometer kvar. Och plötsligt gick det knappt att gasa. (skratt)
Men han lyckades rulla till Coop-parkeringen i Boden, där han fick ladda ytterligare ett par timmar. Flyget hanns med, men det visar hur det krävs viss planering för att köra elbil.
Det ligger inget brinnande miljöengagemang bakom Per Göranssons elbilsintresse, men väl ett brinnande bil- och teknikintresse. Under början av 2000-talet arbetade han med chiptrimning av bilar och bidrog med att utveckla teknik.
– Så för mig handlade mycket om tekniken och att det är mycket att åka med.
Då 2013 var det en Model S, med en räckvidd på 25-30 mil, som kördes upp från södra Sverige men idag är det Teslas stadsjeep Model X, med en räckvidd på cirka 35 mil, som står på uppfarten. Men Per Göranssons intresse har inte stannat vid själva bilen för ett par år sen investerade han i egen snabbladdare – då var det den enda i Sverige.
Varför behövde du en sån?
– När jag började köra elbil fanns inga laddare och jag kör rätt mycket, jag har legat på 6000 mil om året. För en elbil tror jag det är rätt mycket, säger han.
Tidsvinsten är väsentlig eftersom han med sin laddare kommer upp i en effekt på 30 kW och kan ladda bilen full på 2,5 timmar istället för åtta.
– Det innebär att när jag kommer hem och vet att jag ska iväg igen snart så kan jag ladda bilen, vilket tagit alldeles för lång tid annars.
– Sen har jag en vanlig laddare för att ladda på natten när strömmen är billig. (skratt)