Hamnkrisen: SSAB gör svidande förluster

Den pågående konflikten mellan Shorelink och Transportarbetarförbundet slår hårt mot SSAB. Ståljätten varnar även för att det nordiska säkerhetslagret av kol kan flyttas från Luleå om inte krisen blir löst.

SSAB:s nordiska säkerhetslager av kol kan komma att flyttas till annan ort om inte krisen i hamnen blir löst. Det varnar platschefen Nils Edberg för.

SSAB:s nordiska säkerhetslager av kol kan komma att flyttas till annan ort om inte krisen i hamnen blir löst. Det varnar platschefen Nils Edberg för.

Foto: Linda Wikström

Luleå2018-06-21 17:57

Sommarhalvåret innebär en viktig högsäsong på SSAB. Då isen försvinner kan de riktigt stora fartygen kan lägga till i hamnen för att förse SSAB med sitt produktionskritiska kol.

– Vi är i den säsongen då vi lossar kol till vårat koksverk. Vi har gjort det genom alla år och det har alltid fungerat på helger och veckodagar. Men sedan en tid tillbaka fungerar det inte på helger, säger Nils Edberg, platschef vid SSAB i Luleå.

Det är den pågående konflikten mellan Shorelink och Transportarbetareförbundet som har skapat en flaskhals i hamnen på helgerna. SSAB har avtal med rederierna om att fartygen ska hålla en viss lossningstakt. Men nu blir de liggande i hamnen på helger, berättar Edberg.

– Och vi får betala för väntetiderna. Det tycker inte vi är bra. Om det inte kommer någon lösning så blir det ett stort problem.

Problemet förvärras av att SSAB har sitt nordiska säkerhetslager av kol i Luleå. Lagren förser de tre koksverken i Luleå, Oxelösund och finska Brahestad med kol.

– Placeringen bygger på att det har fungerat väldigt bra tidigare i Luleå. Vi har kunnat få in och ut kol på ett snabbt och effektivt sätt. Det lär vi få se över om man inte löser det.

Den yttersta konsekvensen, om krisen inte blir löst, kan bli att reservlagren flyttas till Oxelösund eller Brahestad.

Nils Edberg sitter själv med som ledamot i Shorelinks styrelse.

– Frågan har inte varit upp där så mycket ännu. Men det är en fråga mellan Shorelink och SSAB.

Krisen i hamnen uppges inte ha påverkat SSAB:s produktion av stål. Det finns tillräckligt med kol för att hålla igång.

– Men det har kostat oss pengar.

Hur mycket?

– Det har jag inga siffror på.

Men är det svidande förluster?

– Ja en sådan där stor båt är dyr att hyra, säger Nils Edberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!