Mässan hålls för första gången, och är ett samarbete mellan Kulturens hus och företagen Meramedia och Märkvärdig kommunikation.
Allt från banker till kommuner och blomsterbutiker har flyttat in på två våningar i Kulturens hus och ambitionen är att en hållbarhetstanke ska genomsyra hela arrangemanget.
– Det ska inte bara vara kommers, säger Therése Brun, Märkvärdig kommunikation.
Därför finns det bland annat en loppis på mässan, och Luleå auktionsverk är också på plats.
– Fair betyder ju "mässa" på engelska, men det betyder också "schysst". Vi vill ha ett hållbart perspektiv på programmet, säger Therése Brun.
Under lördagen strömmade mängder av människor igenom mässan, som har öppet även under söndag.
Bakgrunden till den nya mässan är att Therése Brun och Johanna Grimståhl, från Meramedia, saknade en hem- och bomässa i Luleå. Kulturens hus nappade på idén, och någon brist på utställare blev det inte.
– Vi började ringa utställare från en lista, men sedan började utställarna ringa oss. Så monterplatserna blev slutsålda innan vår deadline, säger Johanna Grimståhl.
Cirka 40 utställare finns nu i Kulturens hus.
– Vi har en bred mix. Allt från banker som kan ge bolån till kommuner som kan ge bygglov och till exempel Kallax gårdsbutik som kan inredning, säger Therése Brun.
Årets mässa är den första, men det ska bli mer, enligt arrangörerna.
– Det här ska bli årligen återkommande. Det finns inget som tyder på att det inte ska bli det, säger Johanna Grimståhl.