Guidu vet var du är
Nu för tiden plingar paket-avierna i mobiltelefonen och Folktandvården påminner om tandläkarbesöket på samma sätt. Guidu är nästa steg: ett program i mobilen som ger information om erbjudanden och rabatter från Luleåbutiker.
My Ernevi och Rebecka Hedlin, Luleå och compani, visar Guidu-kartan där butikerna i närheten är utmärkta.FOTO: Pär Bäckström
Foto: Pär Bäckström
Programmet Guidu (uttalas gajdjo) som erbjuds Luleborna bygger på ett aktivt val bland kunderna.
Genom att sms:a och ladda ner ett program till mobiltelefonen aktiveras programmet. Därefter får kunden välja intresseområden, till exempel smycken, sport och fritid, teknik och data, musik och film eller kläder och mode. Man uppmanas också att uppge ålder, kön och bostadsområde.
Känner av positionen
När tjänsten är igång känner den av var kunden befinner sig, och finns då ett erbjudande inom fem kilometer från kunden kommer ett meddelande om det i mobilen.
NSD testar och lägger in programmet Guidu i en mobiltelefon. Med en liten röd prick pekas telefonens position ut på en karta. Med rosa prickar visas de företag som stämmer med den profil som NSD:s utsända lagt in och som ligger inom fem kilometer från telefonen.
Rebecka Hedlin är en av projektledarna för Guidu vid Luleå & co.
- Det är ingen ide att rikta erbjudanden till någon som inte vill ha den. Tjänsten bygger på kundernas egna val. Den fungerar också så att den går att stänga av och på efter behov, säger hon.
Testas i Luleå
Guidu startas i Luleå och Stockholm som en test fram till i feb-
ruari.
Kostnaden för kunden är det som det kostar att surfa i mobilen beroende på operatör. För de 200 företagen i Luleå och company som deltar är det gratis.
Robert Karlsson äger tillsammans med Maria Hedström tre klädbutiker i Smedjan i Luleå.
- Det är ett spännande sätt att hitta nya kanaler till kunderna på. Med tiden tror jag att tekniken kommer att förfinas och kunderna och butikerna får ännu fler och snävare kategorier att välja mellan. Då kan vi styra erbjudandena ännu bättre så att de går till dem som är intresserade. Det får inte bli så att kunderna "sönderbombas", säger Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!