Grönt ljus för norska åkare

Svenska regeringen backar och ändrar trafikförordningen så att norska långtradare åter klarar mått- och viktbestämmelserna för transporter i Sverige.

Foto: Aas, Erlend

LULEÅ2012-08-17 22:30

Nyligen började Sverige tillämpa EU:s regler för internationella lastbilstransporter för lastbilstrafik från Norge och in till Sverige, maximalt 40 tons totalvikter och 18,75 meters längd.

Dryga böter
Konsekvensen blev att så gott som alla norska långtradare åkte på dryga böter vid gränsen - under kraftiga protester från de norska åkarna.

Norska yrkesförare och branschorganisationen Lastebileierforbundet hotade med motaktioner. Timmer och fisk är viktiga norska exportprodukter och de transporteras med lastbil. Transportkostnaderna skulle öka väsentligt med en anpassning till de nya längd- och viktbestämmelserna.

Reglerna återinförs
Tidigare svensk praxis var att godkänna fordonsekipage i internationell trafik som är tyngre än 40 ton under förutsättning att de uppfyller samma krav som vid transporter inom Sverige, det vill säga 24 meters längd (25,25 meter för så kallade link-ekipage) och 60 tons totalvikt. Nu återinförs de reglerna, enligt ett pressmeddelande från kommunikationsminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

- Jag är väl medveten om att detta fått konsekvenser för såväl åkare som transportköpare. Jag är glad över att vi har lyckats finna en lösning på kort tid, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!