Grått blir blått när Norrland får nya tåg
Grått blir blått nästa år när nybildade Botniatåg AB tar över den regionala tågtrafiken från SJ. Nya, moderna, snabbgående motorvagnståg sätts in på sträckorna Luleå-Kiruna och Luleå-Umeå.
Så här kommer det nya Norrlandståget at se ut. De elektriska motorvagnstågen tillverkas nu och kommer i trafik i höst, när Botniabanan öppnas. De har typnamnet Coradia och i Sverige beteckningen X62.
Foto:
Bakom Botniatåg står svenska och tyska staten genom tågbolagen SJ AB och Deutsche Bahn AG. Verkställande direktör är Michael Almenäs, född och uppväxt i Jokkmokk och med förflutet som basketspelare i Luleåklubben Plannja.
Byter skepnad
Det är i augusti nästa år som Botniatåg tar över och tågtrafiken byter skepnad. De nuvarande lokdragna grå tågen tågen med 20-30 år gamla vagnar ersätts med nytillverkade blålackerade motorvagnståg.
De nya tågen kommer också att ha plats för cyklar och skidor och har nya okonventionella lösningar när det gäller inredningen.
Norrtåg ägs av länstrafikhuvudmännen i de fyra nordligaste länen och har skaffat elva motorvagnståg. De första är på väg att levereras.
- Vi kommer att tjuvstarta trafiken i augusti i år när Botniabanan öppnas. Då blir det på delsträckan Umeå-Örnsköldsvik i väntan på att Ådalsbanan färdigställs, säger Maria Höglander, vd för Norrtåg AB.
I Norrtågs planer för tågtrafiken finns också sträckorna Kiruna-Narvik och Luleå-Boden-Haparanda.
"Vi är mycket nöjda"
- Det är optioner på utökad trafik. Vi kommer att presentera kostnaden för tågtrafik till Haparanda innan nya Haparandabanan öppnas 2012. Den kostnaden får Norrbotten stå för. Blir det tåg till Haparanda och Narvik måste vi skaffa fler tåg, säger Maria Höglander.
Det var inte bara Botniatåg som ville köra dagtågen i Norrland. Tågkompaniet var berett at köra för 306,9 miljoner kronor och Veolia för 343,3 miljoner kronor.
Botniatågs vinnande anbud låg lågt under konkurrenterna: 38,6 miljoner kronor.
Det innebär ett pris som är 50 miljoner kronor billigare per år fram till augusti 2016.
- Vi är mycket nöjda, säger Maria Höglander.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!