I elva år har Erik Finni arbetat för att skapa en ny hamn på vägen ut mot Lövskär, cirka tre kilometer från bostadsområdet Hertsöns södra spets.
Planerna på Harrvikens Marina har väckt starka känslor. Nu vill åtta grannar stoppa bygget och kräver samtidigt ett skadestånd på sammanlagt 3,1 miljoner kronor ifall planerna skulle bli verklighet.
Det är tidig morgon. På gräsmatten letar en nötkråka efter frön utanför Kent och Catharina Åströms hem vid Gamla Lövskärsvägen.
För 48 år sedan hittade paret en sommarstuga som byggdes om till året-runt-boende. Den skulle visa sig få många efterföljare i sommarstugeområdet.
– Det är vår idyll, men planerna på en ny småbåtshamn påverkar alla som bor här och framför allt naturen. Varför måste man anlägga en hamn i den grundaste viken i Norrbotten? Det utgör en känslig miljö som vi vill ska bevaras, säger Catharina Åström.
Hon är ett av vittnena som kommer att kallas när Mark- och miljödomstolen tar sig an grannfejden. Advokat Nils Rinander representerar åtta sakägare som äger sex fastigheter på ömse sidor om marinan.
Domstolen ska avgöra frågan om miljötillstånd och om grannarna har rätt till ett skadestånd på 500.000-625.000 kronor vardera i fall planerna realiseras. De anser sig äga ett officialservitut som omfattar området kring stranden, vilket skulle ge dem rätt att utnyttja även vattenområdet.
Det är andra gången som Mark- och miljödomstolen ägnar sig åt det ifrågasatta projektet. Förra gången handlade det om en överklagan av detaljplanen för markområdet. 2018 vann detaljplanen laga kraft.
Chefsrådman Katarina Brodins bedömning är att tre dagar krävs för prövning av bland annat tillstånd för muddring. Förhandlingarna startar på måndag. På tisdag besöker rättens ledamöter platsen.
– Vår huvudfråga är att besvara frågan: "Är det lämpligt att ha en marina på den här platsen med tanke på den påverkan den kommer att ha på miljön?", förklarar Katarina Brodin.
Länsstyrelsen i Norrbotten anser att Harrviken inte är en lämplig plats och ifrågasätter om det behövs en till småbåtshamn i Luleå. Den pekar på att det handlar om en oexploaterad del av Hertsölandets strand och sätter även frågetecken kring hanteringen av muddermassor.
Det råder delade meningar om muddermassornas omfång. 17.000-24.000 kubikmeter, hävdar länsstyrelsen.
– Snarare 11.000 kubikmeter. Det är lite mer än vad som togs upp i Lövskärs småbåtshamn i somras, anser Erik Finni.
Den första etappen av Harrvikens Marina är avslutad. Den redan fullbelagda båthallen omfattar 800 kvadratmeter och används för vinterförvaring av även husbilar.
Nästa etapp sträcker sig 130 meter ut från land, där två flytbryggor är tänkt att placeras kring en stenarm med inbyggda trummor som ska säkerställa flödet av vatten. Hamnen ska ha ett djup på 2,4 meter.
– Det känns bra att det äntligen kommer ett avgörande. Jag kan säga att frågan är fortfarande aktuell tack vare två personer. Jag hade inte orkat utan stödet från Luleås dåvarande kommunalråd Niklas Nordström och Lenita Ericson, betonar Erik Finni som driver företaget tillsammans med hustrun Mona Malm Finni.
Han uppger att 240 personer står i kö för sammanlagt 200 båtplatser. I dag har tre miljoner kronor investerats i projektet, men då är inte all arbetstid inräknad.
– Även om vi skulle förlora kommer båthallen att stå kvar, men om vi vinner startar uppröjningen av strandområdet i december och muddringen i januari nästa år.