I elva år har Erik Finni arbetat för att skapa en ny hamn på vägen ut mot Lövskär, tre kilometer från bostadsområdet Hertsöns södra spets.
På fredagen föll domen. Rätten avslår Harrvikens Marinas ansökan om muddring, byggandet av en hamnpir samt uppläggning av muddermassor vid Harrviken.
Företaget döms att betala grannarnas rättegångskostnader vilket motsvarar sammanlagt närmare en halv miljon kronor. Däremot avslås grannarnas övriga skadeståndskrav på sammanlagt 3,1 miljoner kronor.
Mark- och miljödomstolen riktar i domen kritik mot brister i företagets miljökonsekvensbeskrivning och menar att den innehåller oklarheter rörande verksamhetens påverkan i en känslig miljö. Bland annat handlar det om obesvarade frågor av schaktmassornas beskaffenhet.
Rätten anser Harrviken med sina höga naturvärden är en olämplig plats för att anlägga en småbåtshamn. Området utpekas som en viktig del av det regionala ekosystemet i Bottenviken. I viken växer bland annat en ovanlig och rödlistad kransalg. Vattenområdet utgör också ett uppväxtområde för sikyngel och tillhör jaktmarker för havs- och fiskljuse.
"Det argument som bolaget har framfört rörande valet av plats bedöms inte heller tillräckliga för att tillstånd ska kunna ges att exploatera en av de sista grunda havsvikarna i Luleåälvens norra mynning", skriver rätten i domen.
Mark- och miljödomstolens domslut kan övertalas till nästa instans, som är Mark- och miljööverdomstolen.
Erik Finni som äger Harrvikens Marina AB tillsammans med sin fru Mona Malm Finni, avböjer att kommentera domslutet.
I hamnområdet finns i dag av en 800 kvadratmeter stor kallställd båthall för vinterförvaring av fritidsbåtar, husbilar och husvagnar.
Planerna på en småbåtshamn har väckt starka känslor i närområdet. Projektet har stött på styvnackat motstånd från åtta grannar som valde att gå den rättsliga vägen för att stoppa hamnbygget.
Grannen Catharina Åström är en av vittnena som kallades in till Mark- och miljödomstolen huvudförhandling i Luleå den 4-6 oktober. Hon välkomnar rättens beslut.
– Det absolut viktigaste i den här frågan är miljön. Det finns så många stränder runt Luleå som passar bättre för ett hamnområde. Från mitt perspektiv handlar det om ett korrekt beslut, säger Catharina Åström.