Grå pantrar ska få ordning på trafikanterna
Norrbottens grå pantrar ska få trafikanterna att lätta på gasen, köra nyktra och använda säkerhetsbälte.25 äldre har samlats i Sunderbyn för att bli trafikambassadörer.
Sunderby Folkhögskola är under dagarna två mötesplats för 25 SPF-are från Norrbotten och Västerbotten. Det är startskottet för ett treårigt projekt i Norrbotten som rubriceras "Äldre som ambassadörer för säkra och miljöanpassade hastigheter" i Norrbotten och Västerbotten.
Målet är att rädda liv och det ska ske genom att bidra till en sänkning av medelhastigheten på landsvägar med tio kilometer i timmen och med fem kilometer i timmen i tätort.
SPF redovisade vad konsekvenserna blir om målen nås:
■ ■ ■ 140 - 160 färre dödade.
■ ■ ■ Tusentals färre skadade.
■ ■ ■ 500 - 700 tusen ton mindre koldioxidutsläpp (lika mycket som hela inrikesflyget).
■ ■ ■ Mindre utsläpp av farliga avgaser och mindre buller.
■ ■ ■ Mindre slitage på fordon och vägar.
■ ■ ■ 700 kronor i minskad bensinkostnad och däckslitage per bilist.
För att nå en del av målet så måste fler bilister hålla fartgränserna. Cirka 50 procent av alla bilister håller sig till fartgränserna. Om 80 procent av alla bilister höll sig inom begränsningarna så har ett stort steg tagits mot att nå projektets mål.
- Den resterande delen för att uppnå målet måste ske genom nya och sänkta fartgränser.
Den vanligaste orsaken till olyckor med dödlig utgång är att föraren inte håller fartgränsen. Därefter att föraren är onykter och därefter att föraren inte använder bilbälte.
- Det är dubbelt så många män som kvinnor som inte använder bälte. Om alla kör nyktra, använder bilbälte och håller farten som står på skylten så skulle antalet döda i trafiken halveras.
SPF tänker sig nu att utbilda medlemmarna i pensionärsorganisationerna, se till att SPF har kunniga representanter i samrådsgrupperna som finns inom kommuner och länen där de nya hastighetsbestämmelserna diskuteras och så ska man synas i media genom att skriva insändare och debattartiklar.
I dag medverkar Ove Lundberg och Ulf Pilerot från Vägverket och talar om "De nya hastighetsgränserna och processen för införandet".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!