Götheborgs entré gav Kalaset en ståtlig inledning

LULEÅ. Den båttäta sjöstaden Luleå gav Götheborg ett pampigt mottagande. Omkring 200 fritidsbåtar eskorterade ostindiefararen till kajplatsen i Södra hamn.- Det största intresset längs hela Norrlandskusten, säger kapten Peter Kaaling imponerat.

Foto:

Luleå2008-08-01 06:00
Det börjar vid åttatiden på torsdagsmorgonen när lotsen Nils Ekman bordar Götheborg vid Farstugrunden. Några fritidsbåtar ansluter redan där.
Att lotsa in en ostindiefarare tillhör inte rutinuppdragen för Nils Ekman. Men han har tjänstgjort på flottans skolfartyg Gladan och Falken så han är ingen novis ombord på ett segelskepp.
- Det här är roligt och ovanligt. Götheborg är ett mycket vackert fartyg, säger Nils Ekman.
Överraskade
Allt eftersom Götheborg rör sig närmare Södra hamn ansluter allt fler flytetyg med vinkande människor som välkomnar skeppet till Luleå och Götheborgs besättningsmedlemmar blir allt mer positivt överraskade ju fler båtar som dyker upp. Här finns allt, från en äldre man i badbyxor i en dåligt uppblåst liten gummibåt med en aktersnurra till segelskutor, daycruisers, flying bridge-kryssare i mångmiljonklassen samt Luleå hamns bogserare och en Kustbevakningsbåt.
Kapten Peter Kaaling är imponerad av gensvaret från Sveriges båttätaste stad.
- Fantastiskt roligt. I Norrtälje var det 250 båtar som eskorterade oss. Men det är nästan lika många här. Det är definitivt det största intresset längs hela Norrlandskusten, säger han och tittar belåtet ut över eskadern runt hans fartyg när hon passerar mellan Likskär och Sandön.
När Götheborg är inne i hamninloppet och besättningsmedlemmarna vid relingen, många av dem dagen till ära klädda i sjömansutstyrsel anno 1700-tal, ser de flerdubbla åskådarleden längs hela Södra hamns kajkant hörs många utrop av förvåning och glädje.
- Så mycket folk! säger jungman Anna Johansson, en av skeppets yngsta med sina 17 år. Hon står till rors under inseglingen till Luleå tillsammans med Torsten Cederblad, också han jungman men 66 år.
En pikant detalj med Götheborgs roder är förresten att det rep som förbinder rodret med rorkulten är gjort av huden från 14 finska älgar, inte segare än hampa men slitstarkare.
Vann resan
Bland de som står vid relingen och imponeras av det maffiga mottagandet Luleåborna, både till sjöss och i land, ger Götheborg finns Ingemar Hansson och Anders Nyman. Som NSD tidigare berättat vann de en resa med Götheborg från Örnsköldsvik till Luleå, en resa som de är mycket nöjda med.
- Det har varit kanon. Riktigt bra, sammanfattar Anders Nyman sina intryck och får medhåll av Ingemar Hansson.
I Luleå mönstrar de flesta av jungmännen av och ersätts med nya inför seglingen Luleå - Kalmar.
Några i besättningen passar på att roa sig på Luleåkalaset. För andra väntar bråda dagar innan seglingsetappen från Luleå till Kalmar. Till exempel för kocken Kenneth Engstedt, en av fartygets verkliga nyckelpersoner. Måltiderna tillhör höjdpunkterna ombord. God och näringsrik mat är viktigt både för trivseln och arbetsförmågan.
- Vi är ju 80 man som ska vara ombord i 13 dygn nu. Så jag måste bunkra upp, berättar Kenneth Engstedt.
Bland annat står 260 liter mjölk och 200 kilo potatis på inköpslistan. Sjön suger.

Fotnot: NSD:s utsända ombord på ostindiefararen Götheborg vill tacka hela besättningen för den intressanta upplevelsen, gästfriheten, tålamodet och uppvisningen i sjömansskap som fick undertecknad, trots att jag är uppväxt med båt- och sjöliv, att känna mig som en riktig landkrabba.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!