Drabbad av Teslablockaden – hotade med stämning

Länge satt hans skadade Tesla fast på verkstaden, som var uttagen i sympatistrejk i blockaden mot elbilsjätten. Men när Per Göranssons ombud i slutet av förra veckan hotade med stämning lossnade det. "Det är en enda soppa", säger han.

Innan allt är löst kommer Per Göransson att ha tvingats klara sig utan sin bil i över ett år.

Innan allt är löst kommer Per Göransson att ha tvingats klara sig utan sin bil i över ett år.

Foto: Thomas Lövgren

Luleå2024-01-31 06:00

Per Göransson är tidigare gruppledare för Sverigedemokraterna i Luleå och är numera egenföretagare.

Det var våren 2023 som han körde av vägen, mellan Mjölkuddsrondellen och Mjölkuddsbanken i riktning mot centrum. Bilen hamnade på sida i slänten. 

Göransson klarade sig utan allvarliga skador själv, men behövde hjälp för att ta sig ur bilen.

– Det blev ganska ordentlig smäll, konstaterar han.

undefined
Det var förra våren som Per Göransson körde av vägen med sin Tesla modell S.

Från början var det inga konstigheter med försäkringsjobbet. Teslas vagnskadegaranti och försäkringen täckte reparationen. Göransson åkte på en kostnad för självrisken.

Närmaste auktoriserade verkstad för Teslas elbilar fanns i Uppsala, och dit anlände bilen den 15 maj.

– Inledningsvis hade de problem att få tag på reservdelar och det första besked jag fick var att bilen skulle bli klar i september. Men det höll inte och nästa besked var att jag skulle få bilen i november.

Men då bröt konflikten mellan Tesla och IF Metall ut. Den 27 oktober inleddes strejken på Teslas serviceställen eftersom Elon Musks biljätte vägrade att teckna kollektivavtal. Verkstaden i Uppsala var en av de fristående verkstäder som togs ut i sympatistrejk, vilket innebar att allt arbete med Göranssons Tesla avbröts.

undefined
Den amerikanska biljätten Tesla vägrar att teckna kollektivavtal för sina anställda Bilden visar Tesla Service Center i Upplands Väsby.

– Jag krävde då först att avtalet skulle fullföljas och senare att det skulle hävas. Jag sade att jag ser till att bilen hämtas på en gång. Men det fick jag inte. De hade beställt delar för 340 000 och ville inte bli sittande med dem. Jag hänvisade senare till konsumenttjänstlagen, men att jag hade rättigheterna på min sida ville de inte kännas vid.

Under tiden som konflikten förblev olöst hamnade Per Göransson i en limbo där hans bil i princip var tagen som gisslan. Någon hjälp fick han inte, varken från Tesla eller försäkringsbolag.

Han är inte ensam om att som tredje part drabbats av konflikten. Ett annat uppmärksammat fall är Falkenbergsbon Marcus Weidenlöv, som bara några veckor efter att han tagit ut sin Tesla som tjänstebil blev påkörd bakifrån.

Det skedde i somras, och bilen står fortfarande kvar på skadeverkstad och väntar på att bli reparerad.

– Vi är några stycken som hamnat i samma situation och vi har skapat en chattgrupp där vi håller kontakten och utbyter åsikter och erfarenheter, säger Per Göransson.

undefined
Dödläget är hävt. När Per Göranssons ombud hotade med stämning släppte verkstaden till sist bilen.

För att bryta dödläget tog han hjälp av en advokatbyrå.

– De konstaterade direkt att jag hade lagen på min sida. Då sade jag åt dem att kontakta bilfirman och förmedla att om de inte släppte bilen så skulle hela ärendet hamna i tingsrätten. När advokatbyrån fick kontakt med firman löste det sig snabbt. Som jag förstår tänker de lösa kostnaden med reservdelarna med sitt försäkringsbolag.

Nu har Per Göransson beställt bärgning från Uppsala till en verkstad på Ekerö, som står utanför konflikten.

– Men nu är det kö på riktigt. Det första besked jag fick var att jag skulle få bilen i maj. Men det är beroende av om de hunnit få reservdelar.

Under tiden som gått har Per Göransson valt att använda sig av en av tjänstebilarna.

– Med facit i hand hade det nog blivit billigare om jag köpt en skrotbil, men nu blev det så här.

Vad tänker du om det som hänt?

– Jag kan tycka att det är dåligt att Tesla inte brytt sig. Deras vagnskadegaranti har de bara lagt på försäkringsbolaget. Det blir en enda soppa av företag där alla skyller på alla och det är snårigt att slå fast vad som gäller.

Konflikten Tesla/Metall

Förhandlingar mellan IF Metall och den amerikanska elbilsjätten Tesla om att teckna kollektivavtal har pågått i flera år.

Den 27 oktober 2023 inledde fackförbundet en strejk på Teslas serviceställen och verkstäder. Flera fackförbund, främst inom LO, har varslat om sympatiåtgärder för att öka trycket på Tesla.

Ett kollektivavtal omfattar bland annat löner, pensioner och försäkringar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!