Per Göransson är tidigare gruppledare för Sverigedemokraterna i Luleå och är numera egenföretagare.
Det var våren 2023 som han körde av vägen, mellan Mjölkuddsrondellen och Mjölkuddsbanken i riktning mot centrum. Bilen hamnade på sida i slänten.
Göransson klarade sig utan allvarliga skador själv, men behövde hjälp för att ta sig ur bilen.
– Det blev ganska ordentlig smäll, konstaterar han.
Från början var det inga konstigheter med försäkringsjobbet. Teslas vagnskadegaranti och försäkringen täckte reparationen. Göransson åkte på en kostnad för självrisken.
Närmaste auktoriserade verkstad för Teslas elbilar fanns i Uppsala, och dit anlände bilen den 15 maj.
– Inledningsvis hade de problem att få tag på reservdelar och det första besked jag fick var att bilen skulle bli klar i september. Men det höll inte och nästa besked var att jag skulle få bilen i november.
Men då bröt konflikten mellan Tesla och IF Metall ut. Den 27 oktober inleddes strejken på Teslas serviceställen eftersom Elon Musks biljätte vägrade att teckna kollektivavtal. Verkstaden i Uppsala var en av de fristående verkstäder som togs ut i sympatistrejk, vilket innebar att allt arbete med Göranssons Tesla avbröts.
– Jag krävde då först att avtalet skulle fullföljas och senare att det skulle hävas. Jag sade att jag ser till att bilen hämtas på en gång. Men det fick jag inte. De hade beställt delar för 340 000 och ville inte bli sittande med dem. Jag hänvisade senare till konsumenttjänstlagen, men att jag hade rättigheterna på min sida ville de inte kännas vid.
Under tiden som konflikten förblev olöst hamnade Per Göransson i en limbo där hans bil i princip var tagen som gisslan. Någon hjälp fick han inte, varken från Tesla eller försäkringsbolag.
Han är inte ensam om att som tredje part drabbats av konflikten. Ett annat uppmärksammat fall är Falkenbergsbon Marcus Weidenlöv, som bara några veckor efter att han tagit ut sin Tesla som tjänstebil blev påkörd bakifrån.
Det skedde i somras, och bilen står fortfarande kvar på skadeverkstad och väntar på att bli reparerad.
– Vi är några stycken som hamnat i samma situation och vi har skapat en chattgrupp där vi håller kontakten och utbyter åsikter och erfarenheter, säger Per Göransson.
För att bryta dödläget tog han hjälp av en advokatbyrå.
– De konstaterade direkt att jag hade lagen på min sida. Då sade jag åt dem att kontakta bilfirman och förmedla att om de inte släppte bilen så skulle hela ärendet hamna i tingsrätten. När advokatbyrån fick kontakt med firman löste det sig snabbt. Som jag förstår tänker de lösa kostnaden med reservdelarna med sitt försäkringsbolag.
Nu har Per Göransson beställt bärgning från Uppsala till en verkstad på Ekerö, som står utanför konflikten.
– Men nu är det kö på riktigt. Det första besked jag fick var att jag skulle få bilen i maj. Men det är beroende av om de hunnit få reservdelar.
Under tiden som gått har Per Göransson valt att använda sig av en av tjänstebilarna.
– Med facit i hand hade det nog blivit billigare om jag köpt en skrotbil, men nu blev det så här.
Vad tänker du om det som hänt?
– Jag kan tycka att det är dåligt att Tesla inte brytt sig. Deras vagnskadegaranti har de bara lagt på försäkringsbolaget. Det blir en enda soppa av företag där alla skyller på alla och det är snårigt att slå fast vad som gäller.