Göran ser hur välmående din motorcykel är

Sin första motorcykel monterade han ihop som 13-åring. Han har jobbat professionellt med motorcyklar sedan mitten av 70-talet och specialiserat sig på motortrimning.Efter många år i södra Sverige har Överkalixsonen Göran Ström nu tagit hem sina kunskaper till Norrbotten.

På den här skärmen kan Göran Ström avläsa hur många hästkrafter din motorcykel har, hur starkt vridmomentet är på drivaxeln och förhållandet mellan det och hästkrafterna, samt mycket mycket mer.

På den här skärmen kan Göran Ström avläsa hur många hästkrafter din motorcykel har, hur starkt vridmomentet är på drivaxeln och förhållandet mellan det och hästkrafterna, samt mycket mycket mer.

Foto: Maria Ödalen

LULEÅ2009-06-02 06:00
Göran Ström har hållit på med motorcyklar i nästan hela sitt liv. Den första motorcykel han monterade ihop kom i trälåda och var en Monark ILO 35 från 1946. Han utbildade sig till elektriker i unga år och hann vantrivas med att bygga upp Ringhals kärnkraftverk och jobb på ASEA, innan han fick arbete på en motorrenoveringsfirma i Västerås. Senare blev det jobb i en mc-butik som tillhörde samma företag.
Tävlat i dragracing
- Jag har jobbat professionellt med motorcyklar sedan mitten av 70-talet, säger han.
Några år därefter flyttade han till Svenljunga och Mårdaklev och drev egen rörelse, innan han åter erbjöds jobb i Västerås. Året var 1997 och företaget som ville ha honom var Motospeed.
- Motortrimning är ju Motospeeds specialitet. Jag tog hand om teknisk support och byggde om motorer, speciellt V-twin motorer. Vi byggde om motorer till eliten inom road- och dragracing och jag tog hand om det senare, som jag själv tävlat i, säger Göran Ström.
En viktig parentes i sammanhanget är att han själv ledde SM i dragracing 1979 men var tvungen att bryta mitt i säsongen för att pengarna tog slut.
- Jag körde en kompressormatad Honda 750, som gick på nitrometanmetanol. Centimeter från mållinjen blev jag slagen av den som hade världsrekordet, John Hobbs.
Utbildade mc-handlare
Det var kärleken som förde Göran Ström tillbaka till Norrbotten och sedan i våras finns han hos Lindroths mc i Luleå. I sevicecentret står Dynojetbänken under hans ansvar. Hos Motospeed utbildade han mc-handlare från hela Norden på Dynojet, så man kan nog säga att han vet vad han håller på med.
I grova drag används bänken till felsökning och justering och vad gäller det första ser Göran Ström en jättefördel.
- I stället för att i overall och träskor köra iväg i 180 för att se vad som händer när motorn varvar ur, kan man simulera detta under kontrollerade former i bänken, säger han och ler.
Många kommer in med sina motorcyklar för att justera bränslevärdet och här handlar det om motorcykelns välmående.
- Om en motorcykel går dåligt eller misständer är det i 90 fall av 100 det som behöver justeras. Den mest effektiva förbränningen får man med en del bensin på 14,7 liter luft. Men det innebär inte att den går bäst vid det värdet. Max effekt i motorn får man på ett bränslevärde som ligger på 13-13,5, säger Göran Ström.
Ett lyft för företaget
Justeringen kan göras på alla motorcyklar med insprutningssytem. Och för de som köper motorcykel hos nämnda företag innebär Göran Ströms ankomst ett stort lyft. Alla motorcyklar går nämligen igenom servicecentret på sin väg ut ur butiken.
- Många köper till så kallat luft- och bullerkit och byter ut originalrören på motorcykeln. Utan rätt inställning fungerar detta inte till 100 procent, säger Ström.
Genom att köra motorcykeln i Dynojetbänken, kan Göran Ström sedan avläsa på skärmen intill hur din motorcykel mår. Sedan i våras håller han till i servicecetret för motorcyklar i luleå, som drivs av Lindroths mc. FOTO: Maria Ödalen
Genom att köra motorcykeln i Dynojetbänken, kan Göran Ström sedan avläsa på skärmen intill hur din motorcykel mår. Sedan i våras håller han till i servicecetret för motorcyklar i luleå, som drivs av Lindroths mc. FOTO: Maria Ödalen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om