Glädjebesked till Pajala

Tack, regeringen! Pajalas kommunalråd Bengt Niska sken som en sol när han i går med öppna armar tog emot infrastrukturminister Åsa Torstensson. Men sig hade hon ett löfte om att regeringen är beredd att skjuta till pengar för en järnväg från gruvområdet i Kaunisvaara till Finland

Infrastrukturminister Åsa Torstensson, landshövding PO Eriksson och Pajalas kommunalråd Bengt Niska log och skrattade ikapp över beskedet om järnvägspengar till Pajala FOTO: Bengt-Åke Persson

Infrastrukturminister Åsa Torstensson, landshövding PO Eriksson och Pajalas kommunalråd Bengt Niska log och skrattade ikapp över beskedet om järnvägspengar till Pajala FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2010-04-04 06:00

- För 150 år sedan kom industrialismen till Sverige. Nu har den också kommit till Pajala, förklarade Niska triumferande.
I mer än tre år säger sig Bengt Niska ha slagits för att få loss pengar till järnvägsbygget. Och nu, drygt ett halvår innan han slutar som kommunalråd, ser det ut att bli verklighet.
Nyckelfråga
- Det här är en nyckelfråga för hela gruvprojektet. En järnväg kommer att öppna för oerhörda möjligheter. Nu kan jag i lugn och ro dra mig tillbaka och hugga ved.
Om det var klara besked till Bengt Niska och Pajala så är frågetecknen fortfarande många när det gäller regeringens syn på Norrbotniabanan. Det framkom med all tydlighet vid gårdagens välbesökta presskonferens med Åsa Torstensson. Hon blev överöst av frågor kring det besked som regeringen lämnat och som går ut på att näringslivet ska bidra med finansieringen av etappen Skellefteå-Piteå. Hårt trängd pekade ministern på det uppdrag som regeringen kommer att ge till Trafikverket
- Och som går ut på att tillsammans med näringslivet och regionen hitta en trovärdig finansiering, förklarade Åsa Torstensson.
Men om näringslivet stänger dörren, vad händer då?
- Lås oss nu först se vad Trafikverket kommer fram till i de seriösa samtal som väntar med näringslivet.
Men den här möjligheten redan är prövad och därmed dödsdömd. Det hävdar Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.
- De signaler vi får från näringslivet i Norrbotten och Västerbotten är mycket tydliga. Man är inte beredd att delta i en finansiering men givetvis beredda att trafikera banan och ta det ekonomiska ansvaret för detta.
Gusten Granström är för övrigt mycket besviken på det besked som regeringen nu lämnat när det gäller Norrbotniabanan.
Kritisk trio
- Nu sparkas bollen över till Trafikverket utan att regeringen själv ger klara besked var den står i sakfrågan. Dörren för Norrbotniabanan är måhända inte stängd, men den har definitivt inte öppnats ytterligare.
Starkt kritiska är också Karin Åström (S), Annika Eriksson (MP) och Börje Lööw (V), distriktsordföranden för sina partier.
- Regeringens besked kan inte kallas för något annat än ett svidande svek mot länets och näringslivets utvecklingsmöjligheter, hävdar de.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om