Gestamp satsar - hoppas på Volvo

Volvo varslar. Men räddningen för Gestamp Hardtech blir den nya personbilen som släpps nästa år.
Över 100 miljoner kronor satsas i fabriken i Luleå.
Trots detta blir de anställda färre.
– Vi har inte varit nog effektiva, säger Jose Antonio Nùñez, vd.

Thomas Edin lyfter pressade sidoskydd ut för vidare transport. Gestamp Hardtech i Luleå producerar två miljoner delar till bilar varje år.

Thomas Edin lyfter pressade sidoskydd ut för vidare transport. Gestamp Hardtech i Luleå producerar två miljoner delar till bilar varje år.

Foto: Göran Ström

LULEÅ2014-02-07 05:00

Intensivt arbete pågår på GestampHardtech ute på Storheden i Luleå. Till april ska en ny linje stå färdig för att producera, en investering på 35 miljoner kronor för det spanska företaget. Samtidigt investeras 40 miljoner kronor i och med att nya Volvo XC90 ska förses med 23 delar från fabriken. 25 miljoner kronor har även lagts till ytterligare en linje för utveckling.

– Det är runt 100 miljoner kronor. Och med det förväntar vi att stärka den teknologiska utvecklingen i regionen. Vårt arbete med Luleå tekniska universitet är mycket viktigt, för med dem kan vi ta fram nya produkter och utveckla teknologi, säger Jose Antonio Nùñez, vd på GestampHardtech.

Detta ska få fabriken att resa sig. Och säkra produktionen.

– Situationen i Luleå har varit ganska komplicerad. Marginalerna har blivit mindre och mindre, säger Jose Antonio Nùñez.

Efter krisen 2010 började fler biltillverkare använda härdpressat stål i fordonen. Samtidigt etablerade sig fler tillverkare på marknaden. Konkurrensen blev tuffare.

– Priserna har dumpats, mer och mer varje år, säger Jose Antonio Nùñez.

Gestamp i Luleå har därför valt att satsa mer på den närliggande marknaden istället, som Volvo och Scania.

– Vi bestämde 2012 att detta skulle vara våra strategiska kunder.

Samtidigt fattades också beslutet att fabriken skulle effektiviseras. Och bara i år ska effektiviteten öka med tio procent. I och med detta har även de anställda i Luleå blivit färre, idag är det 473 anställda mot över 500 tidigare år.

– För två, tre år sedan var vi på en väldigt låg nivå i effektivitet, om man jämför med andra fabriker i Europa. Om kostnaden för produktionen är högre är högre än vinsten så har man inga fördelar. Effektiviteten i den här fabriken ska vara en av de högsta för att den ska vara konkurrenskraftig. Men jag kan säga att vi kommer inte bli fler här.

Jose Antonio Nùñez, som nu styrt fabriken i fyra år,menar att man varit för van vid att ensam producera på marknaden.

– För några år sedan var linjerna nästan de enda i världen. Priserna var höga för att det inte fanns konkurrens. Nu är allt annorlunda, säger han.

Men effektiviseringens spår har skapat konflikter med de anställda. Och facket har varit på kollisionskurs med ledningen. Jose Antonio Nùñez menar att fred nu är sluten.

– Vi har en bra kommunikation och samarbete idag. Det har löst sig till det bästa och vi kan arbeta för varandra. Istället för mot varandra.

Anders Sjöberg, klubbordförande på IF Metall, håller inte helt med.

– Vi ska ju spara pengar, vi har ju gått back i flera år och det går inte att hålla på så i längden. Fram till årsskiftet har visstidsanställda inte fått förlängda kontrakt. Man går nu igenom hela produktionsavsnittet för att se var man kan ta bort folk, säger han.

– Bemanningsföretagen har gjort sitt intåg hos oss. Den kampen för vi just nu. Det är en sak om man fyller upp korttidsfrånvaron. Men vi anser att vi kört fel när man kört extra skift med bemanningsföretag. Det är inte okej.

Anders Sjöberg beskriver att läget varit spänt.

– Det har pågått under flera års tid. Vi har fått en svensk produktionschef och det är lättare att kommunicera, det har varit en kulturkrock i hur man bemöter varandra.

Den tidigare Baskiern från Bilbao, Jose Antonio Nùñez, hoppas att fabriken ska vara tillbaka på banan inom ett par år. Och i år förväntar han sig vinst, inte röda siffror.

– Vi är fortfarande långt iväg från vårt mål. Vi får kriga för varje order. Det beror på hur bra det går för nya Volvon och om vi kan få något från Scania.

FAKTA Gestamp Hardtech

Anställda:

2010: 497 personer

2011: 500 personer

2012: 522 personer

Omsättning:

2010: 846 miljoner kronor

2011: 922 miljoner kronor

2012: 950 miljoner kronor

Resultat:

2010: 63 miljoner kronor

2011: - 77 miljoner kronor

2012: 0 kronor

Källa: Gestamp

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om