Genusfotografen drog fullt hus

Genusfotografen Tomas Gunnarsson fyllde sin föreläsningssal under Pride. Han pekade på att transpersoner ofta framställs som skämt i kommersiella bilder.

FOTOGRAF. Tomas Gunnarsson driver bloggen Genusfotografen. Han delade ut priset Årets sexist till klädföretaget American Apparel i år.

FOTOGRAF. Tomas Gunnarsson driver bloggen Genusfotografen. Han delade ut priset Årets sexist till klädföretaget American Apparel i år.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-06-13 16:31

Tomas Gunnarsson, genusvetare och fotograf som driver bloggen Genusfotografen, pekade på att det sällan finns äkta transpersoner i reklambilder.

I stället är det bilder av män eller kvinnor som sedan manipulerats för att få fram en transperson.

– De är oftast photoshoppade, och de får oftast vara ett skämt, säger Tomas Gunnarsson.

Han tycker att fler borde synliggöra transpersoner, och exemplifierar med hur Time Magazine gav hela förstasidan åt den amerikanska skådespelaren och transpersonen Laverne Cox.

– Det är viktigt att lyfta fram transpersoner, sa Tomas Gunnarsson.

Genusfotografen delade tidigare i år ut priset "Årets sexist" till klädföretaget American Apparel. Företaget, som använder mycket unga tjejer i sin reklam, fick flest röster i tävlingen för att bildspråket erinrade om barnpornografi.

– Jag delade ut priset till deras Sverigechef. Det var lite stelt kan jag säga, sa Tomas Gunnarsson.

Sedan pekade han på hur manligt och kvinnligt ses som varandras motsatser, och hur detta kan kopplas till makt.

Det syns även män emellan.

– Det som räknas som manligt har högre status. Den "kvinnliga" mannen är längst ner i hierarkin, medan "mansmannen" är högst upp, sa Tomas Gunnarsson.

Han fortsatte:

– Om det kvinnliga är förnedrande för män, vad säger det då om hur vi ser på kvinnor?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om