Gatuchefen får kritik

LULEÅ. Byborna som engagerar sig för att begränsa den tunga trafiken längs Bensbyvägen är besvikna på Luleå kommuns gatuchef, Göran Gabrielsson.- Han har redan bestämt sig - innan någon utredning är gjord, säger Ann-Katrin Öhman, Brändön.

"Jag törs inte släppa i väg mina två barn, sju och nio år, de 200 metrarna till busshållplatsen. De får åka taxi i stället eftersom så många tunga lastbilar använder Bensbyvägen som genväg trots att den är så smal", säger Emma Josbrant, Örarna, och får medhåll av Ann-Katrin Öhman, Brändön. De är besvikna över att Luleå kommun inte stöder deras krav på förbud för tung genomfartstrafik.FOTO: Göran Ström

"Jag törs inte släppa i väg mina två barn, sju och nio år, de 200 metrarna till busshållplatsen. De får åka taxi i stället eftersom så många tunga lastbilar använder Bensbyvägen som genväg trots att den är så smal", säger Emma Josbrant, Örarna, och får medhåll av Ann-Katrin Öhman, Brändön. De är besvikna över att Luleå kommun inte stöder deras krav på förbud för tung genomfartstrafik.FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

Luleå2008-05-27 06:00
Många som bor i Bensbyn, Örarna och Brändön är oroade över den tunga trafiken som använder den så kallade Bensbyvägen, väg 596, för att gena genom byarna i stället för att köra E 4 mellan Persön och Luleå.
I början av maj uppvaktades vägdirektör Lena Dahlgren med 184 namnunderskrifter och krav på restriktioner mot den tunga trafiken av trafiksäkerhetsskäl. De som bor längs vägen har kommit med en skrivelse till länsstyrelsen och begärt ett förbud mot att tunga lastbilar använder vägen som genomfartsled.
Inget gensvar
Vägverket, Luleå kommun och polisen är remissinstanser i den här frågan. På måndagen hölls ett möte mellan några av de bybor som aktivt driver frågan och kommunens handläggare i tekniska förvaltningens lokaler i Luleå.
Ann-Katrin Öhman, som bor med man och två barn i Brändön, var besviken efter mötet.
- Vi fick egentligen inga argument för varför det inte skulle gå att ha ett förbud. Det känns inte som att man lyssnar på oss. Vi ses väl som besvärliga som bryr oss om våra barns säkerhet. Men om Luleå kommun menar allvar med att vilja ha en levande landsbygd borde trafiksäkerheten på landsbygden vara en viktig fråga, säger hon efter mötet.
Allt fler tunga fordon
Enligt Vägverkets statistik har antalet tunga fordon på vägen ökat från i genomsnitt 45 per dygn 1989 till 70 per dygn 2006. Enligt Ann-Katrin Öhman är det bara cirka 20 av de 70 lastbilar som varje dygn trafikerar vägen som har något legitimt ärende.
- Jag har kollat det med Carlssons såg i Örarna och Persöfrakt. Resten är genare.
- Men den går bara mellan Bensbyn och Luleå. Det behövs akuta åtgärder nu och ett förbud mot tung genomfartstrafik kostar ingenting att genomföra. Tvärtom så blir det en besparing för Vägverket eftersom vägen inte körs sönder av tung trafik i samma omfattnings som tidigare. Och förbudet skulle styra över trafik till universitetsleden när den blir klar i höst. Jag kan inte förstå varför inte det skulle vara bra, säger Ann-Katrin Öhman.
- Den här frågan har diskuterats förut. Det är väldigt svårt att stänga av en sådan här väg för tung trafik. Och hur ska det kontrolleras? Men det är ju politikerna i tekniska nämnden som slutgiltigt, någon gång i augusti, beslutar om hur Luleå kommun ska ställa sig till det här, säger gatuchefen Göran Gabrielsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!