– Vi gör det för se var vi har belysning som inte fungerar. Vi kontrollerar även andra saker som är lättare att upptäcka under dagtid, säger Fredrik Mennander, produktionsledare stadsbyggnadsförvaltningen.
Han säger också att kontrollerna tar olika lång tid beroende på områdets storlek och hur många belysningspunkter det finns att kontrollera.
– Ibland måste vi stanna till då vi upptäcker fel i anläggningen, fortsätter han och tiilägger att det kan dra ut på tiden när åtgärder måste vidtas.
Vid felanmälningar eller klagomål tänds gatubelysningen exempelvis för att hitta den/de lampor som behöver bytas ut. Det kan också handla om att hitta andra icke fungerande komponenter.
– Det kan även vara så att vi har störningar på den automatiska tändningen/släckningen av gatubelysningen och då kan det vara nödvändigt att låta belysningen vara tänd dygnet runt tills vi har åtgärdat felet, säger Fredrik Mennander.
Luleå kommuns gatubelysning består av cirka 18 500 belysningspunkter.