Det var i förra veckan som byggnadsnämndens socialdemokratiska ordförande Kaj Hedstig ondgjorde sig över att miljönämnden och grannarna på Varvet inte ville se kontorsbebyggelse i Granngården/Lantmännens gamla lokaler. Grannarna sa nej med hänvisning till en ökad trafik, miljönämnden pekar på buller och för höga avgaser samt att området saknar planprogram.
Länsstyrelsen vill dessutom förbjuda all bebyggelse inom 150 meter från Sandviksgatan med hänvisning till att kommunen tillåter transporter med farligt gods på gatan.
Kostnar över 32 miljoner kronor
I samband med att Kallax Cargo projekterades så ställdes man inför problemet med fler flygförbindelser och hur det skulle påverka tankbilsrallyt mellan Uddebo och flygplatsen via centrum.
Förslaget blev en pipeline från Uddebo under Svartösundet, över Sandön till Hamnholmen och så flygplatsen. Kostnaden beräknades 2002 till 28 miljoner kronor och en pipeline skulle lösa problemen med farligt gods i tankbilar.
Den summan motsvarar i dag över 32 miljoner kronor enligt Statistiska centralbyråns prisomräknare.
Pipelinen skulle enligt planernas dras från Uddebo, under Svartösundet (cirka 400 meter) upp på Sandön och via Tjuvholmssundet alternativt Hamnholmen till flygplatsen.
- Det är ju rätt nära mellan Uddebo och Sandön. De tekniska förutsättningarna finns, de fanns ju för över tio år sedan, säger Roger Danell, chef på Luleå hamn, som var den organisation utredde pipelinen för tiotalet år sedan.
30 000 till 40 000 ton årligen
Under de senaste åren har mellan 30 000 och 40 000 ton flygbränsle årligen transporterats mellan Uddebo och flygplatsen.
- Vi har mellan ett till två ekipage, lastbil med släp, med flygbränsle till oss varje dygn, säger Louise Levin, informationschef på F 21.
Ann-Christin Viklund, chef på flygstationen, berättar att någon förändring av transportsättet av flygbränsle inte finns med på dagordningen.
- Just nu är frågan inte aktuell. En pipeline finns inte med på agendan.
Kaj Hedstig påpekade i förra veckan i NSD att det är viktigt att få fram nya kontor och etableringar som kan ge hundratals nya jobb.
- Får de inte bygga här så etablerar de sig någon annanstans.
En pipeline skulle ju ta bort en del av problemen.
- Jo, det är sant men det finns ju annat farligt gods. Uppdraget har gått till tekniska som nu ska titta på det här. Pipelinen har jag inte funderat över.
Det är kanske dags att ta sig en ny funderare..?