18 år i Strand Galleria.
Sinikka Grönberg, 66, dansbandskungen Christer Andersson, 66, har blivit ett med byggnaden, har varit med om två ombyggnationer och flyttat sig själva lika många gånger.
– Vi jobbar 200 procent, 13 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, 355 dagar om året. Det är hårt att vara småföretagare, säger Grönberg och skrattar.
Och de ser fram emot framtiden i Strand Galleria.
– Det blir en spännande höst. Vi får inte så mycket information av Diös, men ser fram emot det. Vi har stamkunder och det tillkommer nya under helgerna och vi är inte alls oroliga. Det går som tåget, säger Sinikka Grönberg.
Vad gör ni de tio lediga dagarna på året?
– Då vet vi inte hur vi ska vara för vi vet inte hur det är att vara ledig. Vi brukar åka hit och städa.
Så treveckorsresan till Thailand, när gör ni den?
– Den har vi gjort. Vi bodde två år i Kambodja medan vi hade anställda som drev kaféet och hade en hotellverksamhet där innan vi fick hemlängtan.
Hur är känslan med kundflödet i Strand?
– Vi är väl en institution. Det är bra att det byts ut verksamheter. Tidigare var vi inne i en butik och hade väggar och dörr, sedan hamnade vi runt hörnet på sidan om. Vi såg att folk gick förbi, men nu är vi mitt i smeten, säger Grönberg.
– Speciellt helgerna märker vi många nya ansikten och det tror jag har med bland annat evenemangen i Kulturens Hus. Vi har mycket matgäster under helgerna.
Cajsa Öström driver butikskedjan Joy på bottenplan i Strand Galleria. Några grannbutiker har fått stänga, men hon trivs med tillvaron.
– Jag tycker att vi har fantastisk försäljning och besökare från hela Norrbotten, som kommer hela tiden. Det är jätteviktigt att vi håller upp tron på att vi är ett levande centrum, säger Öström som firar 13 år i mars.
Hur samarbetar ni mellan butikerna?
– Vi har Visit Luleå, som jobbar bara för handeln i Luleå city. Alla gallerior har centrumledare som håller i öppettider och liknande. Från årsskiftet ska alla ha öppet till klockan 19. Jag hoppas att övriga handlare hoppar på. Många är stressade att inte hinna handla före klockan 18. Jag tycker att det är ett jättebra drag och underlättar en gemensam marknadsföring.
Hur är känslan?
– Vi har haft en bra försäljning hela tiden. Vi har våra stamkunder och det tillkommer fler hela tiden och även många yngre.