Initiativet går ut på att tillsammans skapa en kampanj med temat ”Bli vår kärlekspartner” där företag kan gå in som sponsorer och därigenom stötta Pride i deras jobb för allas rätt att älska och vara den de vill.
– Vårt stöd för Luleå Pride är viktigt ur många aspekter. Livet i staden handlar inte bara om byggnader, utan om livet mellan husen, säger Gunnar Tåhlin, vd för Galären i Luleå.
– Norr Medias kärna och syfte är att göra samhällsnytta, både redaktionellt och kommersiellt. Ett inkluderande lokalsamhälle som bygger på allas lika värde och humanism är viktigare än någonsin att värna, säger Mats Ehnbom, vd för Norr Media.
Ann-Sofie Lund, försäljningschef för Norr Media, ser satsningen som ett tillfälle för företag att vara med och göra skillnad.
– För oss på Norr Media är Pride jätteviktigt. Jag vet att det finns många företag i Luleå som tycker som vi och står bakom Prides värderingar och vill göra gott.
Kampanjen går ut på att söka partners till Luleå Pride. Företag bjuds in för att Luleå Pride ska få fler sponsorer och kunna göra en ännu större folkfest under prideveckan i augusti.
– Genom Luleå Pride skapas kunskap, förståelse, gemenskap och glädje. Luleå Pride anordnas sedan 2012 för alla individers rätt att leva som de är och älska den de vill, säger Helena Carlsson, projektansvarig för Luleå Pride.