"Fyra av fem tomma stolar är bra"

I snitt gapar fyra av fem stolar tomma på det nya Tromsöflyget. Men fiasko? ”Nej, det är tvärtom bättre än prognosen”, säger Robert Forsberg, vd på Arctic Airlink.

LUFTIGT. Fem dagar i veckan går flyget Uleåborg–Luleå–
Tromsö. Fyra av fem stolar gapar hittills tomma.

LUFTIGT. Fem dagar i veckan går flyget Uleåborg–Luleå– Tromsö. Fyra av fem stolar gapar hittills tomma.

Foto: Göran Ström

Luleå2015-03-11 14:52

Luleå

Det i mitten av januari som flyglinjen Uleåborg-Luleå-Tromsö startade, vilket firades med tårta på Luleå Airport. Ett samarbete där Finland, Sverige och Norge satsat 25 miljoner kronor var.

Flyglinjen bedöms vara viktig för hela regionen, inte minst för att den knyter ihop tre stora universitetsstäder.

– Det här är en av de viktigaste satsningarna av flera skäl. Flyglinjen är även viktigt för turismen och för näringslivet, säger Lind.

Men det har knappast varit någon rusning till flygen, som går fem gånger i veckan.

NRK, norska motsvarigheten till SVT, har uppmärksammat flyglinjen i ett reportage och siffrorna visar att beläggningen på flyglinjen är i snitt 20 procent, vilket är ungefär samma siffror som för en månad sedan.

Fyra av fem stolar gapar alltså tomma. Vilket NRK skildrar som ett fiasko.

Men Robert Forsberg menar att sanningen är precis tvärtom.

– Vi visste att det skulle bli tufft i början. Vi gör nämligen något unikt, vi bygger en linje som går helt på tvärs mot allt vad vi är vana vid. Vårt beteendemönster är att flyga i riktning nord-syd till huvudstäder. Så ser det ut i alla tre länderna. Nu måste vi lära oss att tänka annorlunda, vilket tar tid.

Men fyra av fem stolar tomma låter inte bra?

– Det är bättre än vad vi hade förväntat oss. Det här måste gå stegvis. Vid starten är målet 20 procent beläggning. Det ska över tid växa för att efter fem år vara drygt 50 procent. Vi har internationella analytiker som följer vår satsning och de säger att vi har fått en väldigt bra start som snittar över 100 passagerare i veckan.

Drömmen är att flyglinjen ska bli något som används av de lokala näringsliven, av offentlig sektor, av universiteten – men kanske framför allt i turismen.

– Vi ska liera oss med hotellkedjor och med turistföretagen. För turister som kommer hit från Asien, Europa eller USA ser inte det här som tre olika länder. De vill vara med om en upplevelse.

Även Andreas Lind, näringslivschef på Länsstyrelsen, är nöjd med starten.

– Det finns en enorm potential i att binda samman de arktiska områdena. Infrastruktur föder tillväxt och tillväxt föder infrastruktur. Där kan det bli ett moment 22. Och då krävs det offentliga smörjmedel där det finns potential. Det finns stor anledning att tro att det blir en etablerad linje lång tid framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!