Funktionshindrad och studerande - en svår ekvation

Kna nni lsäa dte hrä?Så upplevs kurslitteraturen av funktionshindrade studenter på Luleå tekniska universitet.- Någon i varje klass har inlärningssvårigheter, säger dyslektikern Emma Olofsdotter, 22, som pluggar till lärare.

Synskadade Daniel Innala Ahlmark, 22, pluggar datateknik och har nytta av den inlästa litteraturen. "Men böcker med matematiska formler och tabeller är jobbiga att lyssna på", säger han.FOTO: Eva Sjögreen

Synskadade Daniel Innala Ahlmark, 22, pluggar datateknik och har nytta av den inlästa litteraturen. "Men böcker med matematiska formler och tabeller är jobbiga att lyssna på", säger han.FOTO: Eva Sjögreen

Foto: Eva Sjögreen

Luleå2009-12-08 06:00
Cirka 200 funktionshindrade som studerar vid universitetet har en egen intresseorgansation, Fhint. På måndagen anordnades en "testardag" med Teknologkåren och Studentservice, när nyfikna elever kunde pröva hur det är att vara exempelvis rullstolsburen eller ha nedsatt synförmåga.
Trasiga slingor
Föreningens medlemmar informerade om de funktionsnedsättningar som förekommer och vilka förbättringar som behövs.
- Tillgänglighet är en mänsklig rättighet, ändå finns brister. Vissa entrédörrar saknar dörröppnare, ofta är det dåligt skyltat. Att hitta rätt kan vara tungt för många funktionshindrade, säger Kina Edin, samordnare på Studentservice.
Hörselskadade Patrik Wilhelmsson, 25, studerar vid Arena Jordens resurser och har varit ordförande för Fhint sedan 2007.
- Hörselslingor finns men många är trasiga, vilket inte alltid upptäcks. För en par år sedan skulle vi ha hörlurar men det fungerade inte alls. I dag är det bättre, säger han.
Daniel Innala Ahlmark, 22, har en synskada och till våren tar han sin examen i datateknik.
- Jag har haft stor nytta av tekniska hjälpmedel, till exempel punktdisplayen, säger Daniel och visar komplementet till tangentbordet som omvandlar informationen på skärmen till punktskrift.
Efter examen vill han fortsätta som doktorand med ett forskningsprojekt inom just hjälpmedel för funktionshindrade.
- Förmodligen riktar jag mig mot navigering, hur man utnyttjar GPS-system bättre. I dag är inte precisionen bra, den funkar heller inte inomhus. Utvecklingen går mot små sensorer som man kan ha på sig och som ger mer dynamisk information om hur omgivningen förändras, säger Daniel Innala Ahlmark.
Neuropsykiatriska problem
Många studenter har dolda funktionshinder, såsom neuropsykiatriska svårigheter.
- Den gruppen ökar mest. De behöver struktur, kursplaner som är i ordning och reda, och där finns mycket att göra, säger Kina Edin.
Våren innan Emma Olofsdotter, 22, skulle börja plugga på universitetet fick hon beskedet att hon var dyslektiker.
- Raderna hoppar, bokstäverna byter plats. Jag blev riktigt skraj efter beskedet men här kände jag ett bra stöd, även om bemötandet inte alltid är så bra. "Är du sån?" har en del lärare undrat, säger Emma Olofsdotter som följer med i undervisningen med hjälp av inläst kursmaterial och så kallad "talsyntes" i datorerna.
- Vi är några dyslektiker på lärarprogrammet. Det är viktigt att träffas, ge varandra tips och stöd, säger Emma Olofsdotter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om