Fullt hus när Löwengrip kom till stan

Isabella Löwengrip började blogga som 14-åring, i dag har bloggen över 1,3 miljoner läsare i veckan. Dessutom har hon 50 anställda och bolag som omsätter 100 miljoner kronor. I dag är hon på plats i Luleå och ger NMW:s besökar sina bästa företagartips.

Isabella Löwengrip och Ronny Olovsson, Vinter, på scenen i Kulturens hus.

Isabella Löwengrip och Ronny Olovsson, Vinter, på scenen i Kulturens hus.

Foto: Jessica Tervaniemi

Luleå2018-02-08 14:40

Det är fullsatt i stora salen på Kulturens hus när Isabella Löwengrip gör entré på scenen under NMW. Hon började föreläsa som 18-åring och har varit i Luleå och föreläst förut.

Isabella Löwengrip berättar hur allt startade, för drygt tio år sedan.

– Dagboksskrivande har alltid funnits med mig, ända sedan jag lärde mig att skriva. Det blev naturligt för mig att hitta ett digitalt sätt att ha den här dagboken på. När jag var 14 år 2005 fanns det inte så många bloggar. Alex Schulman var mest känd, men det dröjde inte så länge innan jag gick om honom, säger hon.

Hon blev en av de allra första influencers, egentligen redan före begreppet var myntat.

– Influencer har blivit ett ord man slänger sig med, ibland har det eller ordet bloggare fått en negativ klang. Det här är människor som är extremt duktiga på att kommunicera online. Var tredje tjej under 25 i Sverige hade en blogg är det var som störst. Så är det inte i dag, det kommer med åren bli färre och färre, men samtidigt finns det de som blir större och större. Det här är precis i startfasen av något som kan bli väldigt stort och väldigt viktigt, säger Isabella Löwengrip.

I dag är de tio personer som jobbar med hennes alla kanaler för att nå ut, som nu även växer internationellt och är översatta till olika språk.

– Vi är större än Expressen online. När man pratar om influencer tänker man unga tjejer som gör något. Jag är trött på det, jag har byggt hela min bolagsfamilj via kanaler och tror det är fler som kommer gå den vägen. Du får en otrolig närhet till dina konsumenter, du ser på en gång vad som funkar och vad som inte går.

Dina följare blir din fokusgrupp?

– Ja, vi jobbar med över en miljon tyckare, vi får flera tusen svar inom några minuter om vad som funkar. Det gör i sin tur att vi inte tar fram produkter som inte säljer. När det är hård konkurrens och svårt att komma igenom bruset, då måste du ha byggt upp en storytelling, en historia om vad du gör. Det är det som är viktigt i våra kanaler, att få följa en produkt från dess att den skapas.

Isabella Löwengrip brinner för entreprenörskap och att dela med sig av sina erfarenheter till andra.

– Kvinnor är duktiga på nätverk både privat och online, vi hjälper varandra att växa tillsammans. Framförallt gör vi det till en business. Många som startat företag gör det i liten skala. Min dröm är att få kvinnor att starta stora bolag. Är man väldigt duktig på att vara en influencer, duktig på att lära känna sina kunder, då har man all möjlighet att bygga väldigt stora bolag på kort tid. Det är något jag ser fram emot att följa.

Hennes tips till andra som vill lyckas digitalt är att hela tiden vara i förändring.

– Fundera inte så mycket över hur du ska bli bäst på Facebook eller Instagram, för kanalerna kommer alltid att ändras. Fundera på kärnan istället, det du är bra på. Skapar du tydlighet i det du kommunicerar blir det också lättare att förflytta din publik.

– Många influencers är experter på något, den här expertisen ska du använda dig av. Du måste alltid konkurrera med väldigt många andra, att bli duktig på något specifikt hjälper dig att sticka ut. Det viktigaste om du ska bygga bolag online är också att ha en kommunikation med dina följare. Närvaron är inte bara en envägsdialog, den är från båda håll, och den är a och o när det kommer till att bygga bolag, säger Isabella Löwengrip.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om