Den första augusti börjar en rad förändringar i rut-avdraget gälla. Bland annat är det nu billigare att anlita flytthjälp. Och även om förändringarna bara funnits några dagar märker Roger Flodin, med 23 år i branschen, redan en högre efterfrågan på flyttjänster.
– Absolut, det märks verkligen ett ökat tryck, säger han.
Roger Flodin är tillsammans med fyra kollegor i full färd med att flytta en lägenhet på Kallkällan i Luleå – nedpackad i 140 kartonger – till Rosvik, utanför Piteå.
– Bara här i dag är vi två extrainkallade, säger Flodin, som själv jobbar på Skellefteå stadsbud i normala fall.
Den bilden bekräftas också av Flodins chef för dagen: Karl-Erik Ström, VD på Kalles bud.
– Vi ser väldigt positivt på det här, säger han. Vi har fått en hel del mer jobb, och det kommer tillföra en hel del jobb till branschen. Det är svårt ännu att veta i vilken omfattning det blir men jag tror att många kommer välja det här istället för att hyra ett släp själv på bensinmacken.
Ström vittnar också om att några familjer har skjutit upp sina flyttar till augusti för att kunna ta del av avdraget. Det trillar också in en hel del prisförfrågningar på företagets hemsida.
– Folk vill veta vad det kostar efter avdraget. Jag tror att folk som tidigare valt att flytta själva nu märker att det inte riktigt bär sig när avdraget finns.
Kan det bli tal om nyanställningar hos dig?
– Det tror jag absolut, vi kommer behöva personalförstärkningar, säger han.
– Troligen blir det en kombination av att låta timanställda gå upp på heltid, och nyanställningar.
Så vad kostar en flytt då? Det nya avdraget ger rätt att dra av halva arbetskostnaden, däremot inte kostnader för exempelvis drivmedel. En längre flytt, som före den första augusti kostade 25 000 kronor, säger Ström kan gå på runt 13 500 kronor efter avdraget. I princip halva priset alltså.
Den kund som väljer att köpa flyttjänster behöver inte själv ansöka om avdraget. Som vid andra rut- och rottjänster är det den aktuella firman som ansöker hos Skatteverket. Men där har Ström en tydlig önskan om förbättring.
– Det finns en viss oro för att det, framför allt i storstäderna, ska poppa upp oseriösa firmor till följd av avdraget. Därför skulle det vara bra om Skatteverket kollar upp, när de betalar ut pengar, att firman har trafiktillstånd för yrkesmässig trafik.
Det ansvaret ligger idag på kunden som kan kontrollera detta via Trafikverket, men Ström hoppas alltså att ansvaret i framtiden ska läggas på Skatteverket.