Frida, 35, är sommelieren som tog steget in i reklambranschen

Möt Frida Ågren, 35-åringen från Norrköping som brinner för kreativa näringar. Nu går hon in på sitt nionde år som Luleåbo. "Det här är den plats jag nu bott som längst på som vuxen", berättar hon.

Frida Ågren, affärsområdesansvarig, på Oh my. Reklambyrån som idag har ungefär 100 anställda och finns på sju orter runt om i Sverige.

Frida Ågren, affärsområdesansvarig, på Oh my. Reklambyrån som idag har ungefär 100 anställda och finns på sju orter runt om i Sverige.

Foto: Viktoria Berglund

Luleå2024-10-14 00:01

I månadsskiftet augusti-september 2016 landade hon i Luleå. 

– Det var kärleken du vet, säger Frida Ågren och ler.

Sedan dess har det blivit två barn och lägenhet medan dagarna spenderats på reklambyrån Oh my och filmproduktionsbolaget Gabardin. 

– Jag jobbar 50 procent på vardera, helt perfekt. Det är väldigt roligt att få den variation det ger.

Att hon skulle hamna inom reklam och PR var ingen självklarhet. Under en lång tid bodde hon i Stockholm, jobbade som sommelier och säsongade på Gotland i restaurangbranschen, men så kom hon in på Stockholms universitets program Medie- och kommunikationsvetenskap.

– Så det är den jag har en fil kand i, med inriktning reklam och PR.

Att det fanns flera reklambyråer som frodades i Luleå hade hon ingen aning om, men hon fick praktik på en av dem, Vinter.

– Det var när jag praktiserade där som jag kom i kontakt med NMW, Norrbotten media week. 

Frida Ågren sitter i såväl styrelse som arbetsgrupp för eventet NMW som i år anordnas för åttonde gången. Snart är det dags.

För den som inte hört talas om NMW, hur beskriver du det?

– Det är en mötesplats för människor som jobbar och är intresserade av de kulturella och kreativa näringarna, vilket kan vara allt från att vara frilansare inom filmproduktion till att jobba med kommunikation på någon byrå. Men även för den som är intresserad av trendspaning och omvärldsbevakning.

undefined
Frida Ågren, affärsområdesansvarig, på Oh my. Reklambyrån som idag har ungefär 100 anställda och finns på sju orter runt om i Sverige.
undefined
Frida Ågren, affärsområdesansvarig, på Oh my. Reklambyrån som idag har ungefär 100 anställda och finns på sju orter runt om i Sverige.

Tidigare har det varit flera dagar, men i år bara en dag?

– Ja, det är samlat till främst en dag om än det finns fler arrangemang den veckan som går under NMW-flagg. Men vi har lagt huvudprogrammet på en fredag, samma dag som Luleå live drar igång. Det pågår i flera dagar men VIP-dagen är koncentrerad till en dag.

Tror du folk vet vad NMW är?

– Tyvärr inte. Där har vi ett jobb att göra. På arrangemangen är vi rätt många från reklambyråerna, men de som jobbar med marknad och kommunikation har vi tyvärr inte sett så många av.

Varför heter det just Norrbotten media week?

– Från början reflekterade vårt namn media, men vi vill väva in alla former av kulturella och kreativa näringar i NMW och hoppas att folk börjar lära sig det. Vi samarbetar med till exempel BD Pop och Filmpool Nord och tanken är att alla som är i antingen kultur eller media i Norrbotten ska känna sig välkomna och hitta något som passar dem. 

NMW 2024

Norrbotten media week anordnas i år den 18 oktober i kulturcentrum Ebeneser och NTM media är en av flera medarrangörer.

På programmet finns bland annat livepodd med NSD och Kurirens nöjedpodd Kranen med Little Jinder som gäst. Det blir också föreläsningar av trendspanaren Niklas Hermansson som kommer snacka Ai, och sommarprataren tillika Handelshögskolans rektor Lars Strannegård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!