Från Vuollerim till Operan

För operachefen Birgitta Svendén är målsättningen ett operahus som håller högsta konstnärliga nivå samt att alla ska känna sig välkomna. "Det viktiga är att det inte grävs någon klyfta med det här otroligt tråkiga ordet finkultur", säger hon.

För operachefen Birgitta Svendén är målsättningen ett operahus som håller högsta konstnärliga nivå samt att alla ska känna sig välkomna. "Det viktiga är att det inte grävs någon klyfta med det här otroligt tråkiga ordet finkultur", säger hon.

Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX

Luleå2012-03-19 06:00

För Birgitta Svendén, som fyller 60 år i morgon, är rollen som operachef en livsstil som inte lämnar något utrymme för några hobbier. En av hennes högsta önskningar är att fler vill ta del av konstformen.

- Opera är inte komplicerad utan handlar om det som är viktigt i livet.

I snart tre år har Birgitta Svendén varit operachef och vd för Kungliga Operan i Stockholm. I rollen ingår att bestämma operarepertoaren i huset, ofta med fyra till fem års framförhållning.

Genom att engagera regissörer, dirigenter, sångare och dansare - från alla världens hörn nås målsättningen om högsta konstnärliga nivå. En broms i sammanhanget är det tvåhundra år gamla Operahuset med trånga utrymmen och ett slitet maskineri. Men Birgitta Svendén påpekar att de trots detta har förmånen att arbeta på internationell nivå.

- Vi får aldrig gömma oss bakom ett gammalt hus och påstå att vi inte kan åstadkomma hög konstnärlig kvalitet.

Norrbottniskt ursprung
Till hjälp har hon sin 30-åriga erfarenhet i branschen, varav de första 25 som sångerska.

Men i och med chefsuppdraget satte Birgitta Svendén punkt för den egna sångkarriären. Sedan hon blev operachef sjunger hon varken offentligt eller privat. Däremot kan man höra spår av den skolade stämman när hon pratar.

Rösten är djup utan att vara dov. I rösten finns också en klang som understryker hennes norrbottniska ursprung. Barndomsorten heter Vuollerim och ligger nästan precis på polcirkelns gräns. Där växte hon upp som enda barnet till en pappa som var kraftverksbyggare och som på fritiden spelade klassisk musik på såväl piano som dragspel, och en mamma som älskade operetter och gärna sjöng i kyrkokören.

Handlar om livet
Birgitta Svendén kommer ihåg att hon länge trodde att alla familjer sjöng och spelade lika mycket som hennes. Med ett litet skratt berättar hon att de första sånger hon lärde sig var stycken ur Glada änkan och Czardasfurstinnan.

Att det kanske inte är helt vanligt håller hon med om. Däremot värjer hon sig mot påståendet att opera skulle vara finkultur och något som bara är till för ett fåtal.

- Det är helt irrelevant. Jag pratar om opera och balett som ska finnas för alla, säger hon och påpekar att den mesta operan faktiskt handlar om livet - svartsjuka, sorg, kärlek, närhet och så vidare.

Det låter som samma saker som man kan se på bio?

- Jo, det kan man säga. Men skillnaden är musiken som gör att du kommer att uppleva historien ännu starkare. Den ger en känslomässig upplevelse som är så otroligt stor och härligt mäktig att du helt enkelt inte kan värja dig.

Namn: Kersti Birgitta Svendén, född Lundberg

Fyller: 60 år den 20 mars 2012.

Född i: Porjus, uppvuxen i Vuollerim.

Bor: På Östermalm i Stockholm. Har sommarhus på en ö i norra skärgården.

Familj: Maken Tomas Svendén.

Aktuell: Operachef och vd för Kungliga Operan.

Karriär i korthet: Har studerat på Framnäs musiklinje i Piteå, Musikhögskolan i Stockholm och Operahögskolan. Anställd på Kungliga operan 1981-1994 som alt/mezzosopran och har därefter frilansat. Började sin internationella karriär som Wagnersångerska vid Festspelen i Bayreuth och har därefter stått på de flesta större operascenerna - bland dem Metropolitan i New York, La Scala-operan i Milano, Covent Garden i London och Staatsoper i Berlin. Har titeln hovsångerska sedan 1995. Styrelseledamot vid Uppsala universitet, Drottningholms Slottsteater och hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet. Rektor för Operahögskolan i Stockholm 2005-09.

Om att fylla 60: "Fantastiskt. Det är otroligt underbart att faktiskt få fira sin 60-årsdag, för ingenting i livet är självklart."

Så firar jag födelsedagen: "Jag kommer att fira med stor fest i sommar. Men på födelsedagen är jag bortrest."

Läser: "Just nu är det olika libretton, nya texter till nya operor. Det är spännande."

Retar mig på: "Dumhet och arrogans.

Senast sedda opera: "Capriccio, Blåskägg/Trouble in Tahiti och Spader dam, som går just nu här hos oss på Operan. De tre rekommenderas starkt."

Drömyrke som liten: "Jag ville bli sjuksköterska trots att mamma försökte förklara för mig vilket oerhört tungt jobb det var. Jag till och med pryade på läkarmottagningen hemma i Vuollerim och tyckte att det var fantastiskt roligt."

Kopplar av med: "Att gå ut i naturen. Då har jag inga hörlurar, jag lyssnar på naturens ljud runt omkring mig i stället.

Tips på operor för nybörjare: " La Bohème, Carmen och Tosca. Opera är mycket mindre komplicerat än vad man tror."

Framtida dröm: "Jag tycker om att skriva och bär på en dröm att jag en dag ska skriva en bok, men det är inte en biografi jag pratar om utan en historia, en roman."

Kännetecknar en bra röst: "Det är 50 procent talang och resten är stenhårt arbete. Många unga tittar på Idol och tror att man kan bli stjärna över en natt."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om