Kanalen kommer ha en digital bas på webben, Youtube, Instagram och Facebook. Där reportagen kommer ha en tydligt visuellt fokus, anpassat till dagens sätt att inhämta inspiration och kunskap.
Han kommer att besöka platser och olika aktörer för att prova på aktiviteter och gå på evenemang. Med bild och film ska han visa upp sina upplevelser, för att de sedan ska inspirera andra till att prova på det han gör.
– Nu vill jag satsa på att driva något själv, komma ut på fältet och samverka med alla duktiga entreprenörer och influencers. Lyckas jag med kanalen blir jag även själv en påverkare och influencer, säger han i ett pressmeddelande.
Norra Sverige har många populära besöksmål och entreprenörer som är duktiga på sin verksamhet. Thomas Åberg vill att kanalen blir ett komplement till aktörer som vill ha extra marknadsinsatser.
Berättelserna kommer att anpassas för att passa respektive medier på bästa sätt. Arbetet kommer slutligen att finansieras via annonsintäkter och samarbeten på sociala medier.
– Under mitt yrkesliv har jag utvecklat en bredd som är ganska ovanlig: leverantör på tryckeri, expert på kommunikationsbyrå, rådgivare på mediehus och beställare på miljardkoncern. Det gör att jag har stor förståelse för branschen och kanske kan hitta vägar som inte andra gör.