Från hållplats till modern station

Snart sätts spaden i jorden för en om- och tillbyggnad av järnvägsstationen vid Sunderby sjukhus.- Om man ska få folk att åka tåg måste stationerna vara fräscha, säger Örjan Johansson, Trafikverket.

Järnvägsstationen vid Sunderby sjukhus ska förses med dubbla perronger och den här byggnaden i betong, stål och glas.SKISS: MAF arkitektkontor

Järnvägsstationen vid Sunderby sjukhus ska förses med dubbla perronger och den här byggnaden i betong, stål och glas.SKISS: MAF arkitektkontor

Foto:

LULEÅ2010-04-17 06:00
När Botniabanan invigs i höst kommer Norrtåg att börja köra passagerartrafik.
- När passagerarmängden ökar krävs dubbla perronger och en övergång, säger Örjan Johansson, Trafikverkets projektledare för bygget.
Dubbelspår
Järnvägsstationen vid Sunderby sjukhus är också en mötesstation. Det ligger dubbla spår vid stationen så att tåg ska kunna mötas på den i övrigt enkelspåriga sträckan.
En modern station är också bra om Norrbotniabanan blir verklighet i framtiden och passagerarmängderna ökar, enligt Örjan Johansson.
Byggstarten är nära
Byggnationen är för närvarande ute på anbud och byggstarten är planerad till slutet av april.
32 miljoner kronor är om- och tillbyggnaden kostnadsberäknad till.
Våren 2011 ska allt vara klart och den ombyggda stationen ska tas i drift sommaren 2011.
Materialet i den futiristiskt formgivna skapelsen, signerad MAF arkitektkontor, är betong, stål, glas och stålplåt.
- Där ska också finnas digitala informationstavlor. Det här kommer att bli väldigt fint och modernt, säger Örjan Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!