Det beskedet gav kommunalrådet Fredrik Hansson (S), oppositionsrådet Anders Josefsson (M), barn- och utbildningsnämndens ordförande Emma Engelmark (S) och Sana Suljanovic (M), andre vice ordförande i bun, på en presskonferens i regionhuset på torsdagen.
Resultatet efter folkomröstningen är anledningen till att alla beslut som inte har genomförts stoppas. Men redan verkställda beslut om skolnedläggningar kvarstår.
– Man kan säga att vi gör ett omtag, säger Fredrik Hansson.
Emma Engelmark kallar besluten som presenterades för ett avstamp inför framtiden.
– Oavsett om vi har haft en folkomröstning eller inte så har vi det problematiskt i skolan när det gäller behöriga lärare. Och det är vi inte ensam om, säger Engelmark.
Utöver att projektet Framtidens skola stoppas presenterades ytterligare delar i en åtgärdsplan efter folkomröstningen.
Barn- och utbildningsnämnden får i uppdrag att initiera en utredning kring strukturen för skolor och förskolor områdesvis. Så även om förskolan i Vitå kan flyttas till Vitåskolans lokaler.
Kommunstyrelsen får i uppdrag att ta fram förslag till inriktning för kommunal service på landsbygden.
Ett riktat lönelyft till lärare föreslås inom grundskolan på en procent utöver normal lönerevision.
En ny översyn kommer också att göras om förskolorna, uppgav Emma Engelmark.
– Vi kommer inte att ta ett helhetsgrepp. Vi startar med områden som är mest akuta.
Områden som pekas ut är Stadsön, centrum och Tuna.
– Det blir nya tag och jag tror det är nödvändigt. Det har varit mycket frågor och funderingar, säger Emma Engelmark,
Innebär inte det här att ni är på väg att byta inriktning i skolan i Luleå?
– Nej, vi har fortfarande samma problematik. Det behövs fler behöriga lärare.
Men ni avbryter beslut som inte är genomförda. Det måste väl innebära att ni tänker i andra banor?
– Utifrån det som har varit och med den kritik som kommit, så vill vi möta det med att säga, okej, låt oss titta förutsättningslös på den här frågan.
Hur långt är ni beredda att gå när det gäller landsbygdsperspektivet? Där har ni sagt att skolan inte ingår i landsbygdsutvecklingen, utan den är till för eleverna.
– Det har funnits synpunkter på att skolan i Vitå står tom. Nu ska vi prata med personal och föräldrar, skulle det vara någonting att ha en permanent förskola för att få liv och rörelse i den byggnaden?