– Det känns hoppfullt att ha identifierat så tydliga marknader att bearbeta, säger Eva Jonsson, processledare på kompetenslotsen vid Luleå kommun.
Som bakgrund till strategin finns en exportanalys som LTU Business gjort på uppdrag av kommunen, där de tre länderna pekas ut som de marknader som har störst potential för att locka inflyttare till Luleå.
– Nästan alla vill attrahera arbetskraft i dag. Vi valde att vända på frågan och gav i uppdrag till LTU Business att göra en faktabaserad analys för var i världen vi ska vända oss för att┣hitta morgondagens Luleåbor, så vi inte fattar beslut baserat på magkänsla, säger Sven Lindahl, tillförordnad förvaltningschef på arbetsmarknadsförvaltningen.
Staden har som mål att vara 100 000 invånare år 2040, och med flera stora projekt kopplade till den nya industrialiseringen och stora behov av arbetskraft till skola, vård och omsorg är frågan högt på agendan. Redan efter årsskiftet inleds arbetet mot Polen genom två besök.
– Det är tydligt att folk i södra Sverige är mycket mindre benägna att flytta på sig än människor från andra delar av Östersjöregionen. Det beror på att människor från södra Sverige tyvärr har en förlegad bild av norra Sverige och svenskar generellt inte är särskilt benägna att flytta efter utbildningen, säger Erik Hagenrud, affärsutvecklare vid LTU Business och själv skåning.