Framgångståget har fört in dem på rätt spår

För ett år sedan steg konstnären Kerstin Westin, 55, Luleå, på Framgångståget. Och hon tycker sig verkligen ha nått framgång.- Jag har fått ett härligt nätverk av andra kvinnor som driver eget företag. Och jag har för första gången på 19 år vågat höja priserna på mina produkter, säger hon.

Kerstin Westin.

Kerstin Westin.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2010-12-18 06:00

Framgångståget är ett projekt som ska ge kvinnliga företagare verktyg till utveckling och ökad lönsamhet. Det drivs av Almi företagspartner nord och det EU-finansierade projektet Entreprenör centrum.

Projektet har drivits i tre grupper med en start per år under perioden 2008-2010. Den sista gruppen gick i mål nu i december 2010 och i helgen var det återträff för alla drygt 70 kvinnor som har varit med.

Hand i handske
Anette Sundström, 55, Luleå, är it-konsult och startade den 1 juni i år företaget Adimpleo tillsammans med en kollega från Capgemini. Hon har har varit med på Framgånsgtåget.

- Det var när Capgemini lades ner i Luleå som vi startade eget. Vi arbetar med projektledning och har både små och stora företag som kunder. Vi bygger till exempel upp beslutsstödsystem. Det innebär att vi samlar ihop information i företaget, följer upp hur verksamheten går och vad som är bra respektive dåligt.

- Framgångståget är ju ett affärsutvecklingsprogram och har varit perfekt för oss som alldeles nya företagare. Vi har följt det och det har passat oss som hand i handske, säger Anette Sundström.

Nya kontakter
Sofia Henriksson, 32, Luleå, arbetar sedan snart två år som personlig tränare och kostrådgivare i det egna företaget Free to live - som vid årsskiftet byter namn till Sofias fitness. Hon har både privatpersoner och företag som kunder.

- Hittills har jag haft ett annat jobb också, en halvtid i en butik. Efter att ha varit med i projektet Framgångståget känner jag att jag vill och kan jobba i mitt företag på heltid. Nu känner jag mig som företagare. Jag har fått kunskap och stöd av ledarna och av gruppen kvinnor som varit med, säger Sofia Henriksson.

Konstnären Kerstin Westin har varit företagare i 25 år men Framgångståget är hennes första "kurs" i ämnet.

- Jag har lärt mig ekonomi och marknadsföring. Och nu vågar jag mig på telefonförsäljning som tidigare gett mig ångest. Jag har lärt mig en 30 sekunder lång presentation som gör människor nyfikna. Det gäller att vara saklig och det har jag varit dålig på tidigare, säger hon.

Kerstin Westin lyfter inte minst fram det nätverk som hon fått i de andra kvinnorna som varit med i projektet.

- Och så har jag höjt priserna på mina produkter med tio procent! säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om