Första vägen ut i skärgården är redo för biltrafik

Kylan till trots – öppningarna av Luleås isvägar i skärgården har dragit ut på tiden. Men under onsdagen öppnar kommunen för biltrafik till Luleås största ö.

Isvägen till Sandön brukar vara den första som öppnas och så blir det även denna säsong. Från och med onsdag 3 januari är vägen öppen för biltrafik med maxvikt två ton.

Isvägen till Sandön brukar vara den första som öppnas och så blir det även denna säsong. Från och med onsdag 3 januari är vägen öppen för biltrafik med maxvikt två ton.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2024-01-02 16:00

Vintern kom tidigt denna säsong och många vinteraktiviteter fick en rekordtidig start. Isarna frös till på sjöar och till havs och isbrytarna fick dra igång sin verksamhet redan 1 december, senast det startade så tidigt var för 20 år sedan. Ganska snabbt gick det att köra snöskoter på havsisarna, leden till Hindersön öppnades exempelvis så pass tidigt som 22 november.

Men trots kylan kunde ingen av isvägarna öppna innan årsskiftet. Att isvägar öppnar redan i december är inte ovanligt, 2022 öppnades exempelvis vägen till Sandön redan innan jul.

Men i år har öppningarna dragit ut på tiden och skärgårdsfolket har fått hålla sig till skoter.

– Isläget ser väldigt bra ut men det krävs mycket jobb för att få till en isväg även om det varit väldigt kallt. Det har kommit mycket snö som måste hanteras, säger Angelica Nilsson, produktionsledare för gatudriften hos kommunen och den som har kontakt med de entreprenörer som sköter isvägarna i kommunen.

Ytterligare en faktor som krånglat till det i prepareringen av vägarna är några återkommande högvatten som skapat blöta nedfarter inne vid land.

I Luleå finns det isvägar till Sandön, Junkön, Hindersön och Storbrändön och Långön. Sandön är den isväg som brukar öppna allra först och så blir det även i år. 

Under tisdagen var Angelica Nilsson i kontakt med isvägsentreprenörerna för att få senaste nytt och från och med onsdag kommer vägen över till Sandön öppnas för biltrafik. Maxvikten är två ton.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!