När den senaste Pisaundersökningen redovisades exploderade den svenska skoldebatten. De svenska eleverna presterade långt under OECD-snittet och resultatet togs som ett fullständigt underkännande av den svenska skolan. Utbildningsministern värjde sig med att skylla på Socialdemokraternas skolpolitik och att det måste bli värre innan det blir bättre. Få valde dock att acceptera det resonemanget. En genomgång av Pisaundersökningen visar nu en fascinerande skillnad mellan elever som gått förskola och de som inte gjort det. OECD-snittet på mattedelen var 494 poäng. Svenska elever som inte gått förskola hade ett snitt på 442. Hade eleven gått ett år i förskola var snittet plötsligt 472 och hade eleven gått ännu längre var resultatet hela 489.
Om man ser till socioekonomiska faktorer är det så att barn till högutbildade föräldrar oftare går i förskola än andra barn, men även sen OECD räknat om resultaten för att väga upp de olika förutsättningarna skiljer det 32 poäng mellan elever som inte gått i förskola och de som gjort det i mer än ett år.
I Sverige har barn till arbetslösa eller långtidssjukskrivna föräldrar rätt till 15 timmars förskola i veckan. Barn till föräldrar som arbetar har en förskolevecka som varierar mellan 35 och 45 timmar.
Fotnot: OECD är en förkortning för Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling. Den består idag av 34 medlemsstater varav en stor majoritet räknas som höginkomstländer.