Runt bordet sitter fem barn med rödlera framför sig. Uppgiften är att utforska leran och använda händerna som verktyg.
– När leran är som en örsnibb är den klar att forma, förklarar rektor Anne Lindvall, som finns med i barngruppen.
Veckan innan åkte tre pedagoger, Anne inkluderat, till staden Reggio Emilia i Italien för att kompetensutveckla sig inom pedagogiken med samma namn.
Projektet genomför de genom Erasmus plus och Universitets- och högskolerådet, och det inleddes höstterminen 2020. Men förskolan Vågen har haft den pedagogiska inriktningen under en lång tid.
– Det har alltid varit ett inspirerande förhållningssätt sedan förskolan öppnade för 20 år sedan. Men det kommer och går personal och vi fick möjlighet att söka projektmedel för att stärka vårt arbetssätt genom utlandsresor, berättar Anne Lindvall.
I projektet har pedagogerna fått en vecka med workshops och möten.
– Vi kom hem och är fulla av inspiration, intryck och frågeställningar, säger pedagogen Kristina Johansson.
Både pedagogerna märker skillnader i begreppen och djupet som används i den italienska förskolan mot deras eget sätt att arbeta och tänka.
– De använder sig mycket av begreppen känslig kunskap och ekologisk känslighet, att utforska naturen tidigt och ge förståelse för att allt är en levande organism som kopplas vidare till allt vi har omkring oss, berättar Anne Lindvall.
Reggio Emilia fokuserar på inbjudande miljö för barnen, att observera och att dokumentera barnens lärande.
Pedagogiken fokuserar mycket på lyssnande men även på ljus, foto, skapande och något, inte alltför ofta kopplat till barn, grafisk design.
– Grafisk design kan vara, exempelvis, att man ritar, då skapar man en grafisk design. Sedan är den kopplad till annat skapande som man kan utveckla och bygga vidare. Kanske tar man teckningen man ritat och gör en del av motivet tredimensionellt, fortsätter Anne Lindvall.
För Kristina Johansson, gav resan resultat redan då hon klev in på förskolan måndagen efter hemkomst.
– När jag kom hit efter resan så var det som att en helt ny värld hade öppnats för mig, jag kunde lyssna ännu mer på barnen och det var givande för mig, inte bara som pedagog men som person, förklarar hon.