Luleå tekniska universitet har startat ett forskningsprojekt i samarbete med LKAB och Trafikverket. Det ska pågå i två år.
En teststräcka på cirka tre kilometer har upprättats på järnvägen mellan Luleå och Boden nära Sävast.
En smörjstation som drivs med både vind och solenergi har monterats på sträckan. Via munstycken på de båda rälsparen fördelas smörjmedlet på spåren. Smörjmedlet är till konsistensen mer som olja än som fett.
– Smörjningen pumpas ut på banan genom fyra spridare som är monterade på utsidan av rälsen. Hjulen sprider sedan ut den, säger Johan Casselgren, forskare vid Luleå tekniska universitet (avdelningen för strömningslära och experimentell mekanik).
Försöket väntas ge minskade kostnader genom lägre friktion och förslitning på spår och hjul, samt att reducera buller från tågens framfart.
Det är inte enbart tyngden och därmed trycket av tåget mot rälsen som är problemet utan det är friktionen som river sönder rälsen och det gäller även hjulen, exempelvis på LKAB:s malmtåg.
– Fuskar du och inte sköter om din bana så bryts den ner väldigt fort. Trafikverket vill ha ut mer järnväg för pengarna och det här är ett sätt att få ner skador på rälsen, säger Matthias Asplund som är industridoktorand vid Trafikverket och forskare vid LTU (avdelningen för drift, underhåll och akustik )
Forskningen omfattar även tester av buller och vibrationer från järnvägstrafik.
– När man pratar om höghastighetsjärnväg så är det ljudet som är problemet och det var därför vi var så fokuserade på att titta på ljudet samtidigt som vi gör tester om förslitning av räls och hjul, säger Matthias Asplund.