Försenad färdtjänst irriterar Samhallanställda

Arbetare på Samhall i Luleå har tröttnat på att färdtjänsten sällan är i tid.Det är inte ovanligt med en timmes väntetid.Enligt färdtjänstavtalet får väntetiden uppgå till max en halvtimme.

Gullik Levander, arbetsledare, och Mikael Nordlund, Samhall, har tröttnat på att taxibolagen inte håller tiderna.

Gullik Levander, arbetsledare, och Mikael Nordlund, Samhall, har tröttnat på att taxibolagen inte håller tiderna.

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2008-10-24 06:00
Arne Johansson och Mikael Nordlund arbetar på Samhall och använder sig av kommunens färdtjänst för att ta sig till och från jobbet. På morgnarna fungerar färdtjänsten oftast bra. Det är på eftermiddagen, när de ska hem, som det krånglar.
Det säger att det är mer regel än undantag att de får vänta mellan 45 och 60 minuter på en taxi. Även om de beställer taxin en dag i förväg.
Mikael Nordlund berättar att han fick ta bussen hem efter jobbet i måndags eftersom taxin inte dök upp i tid.
- Jag var tvungen att hinna hem och äta för jag skulle träna, säger han och tillägger att det inte är alla som kan ta bussen, utan måste ha färdtjänst.
En timmes väntan inte ovanligt
- Det är inte första gången som det här händer, det är inte ovanligt att vi får vänta en timme, säger han.
När de ringer upp taxibolaget, som utför kommunens färdtjänst, får de oftast svaret att taxin är på väg.
- De säger att de kommer om fem minuter, men det kan ta 45 minuter, säger Mikael Nordlund.
- Det är bara tjorv, tjorv, tjorv. Man vill inte gärna vara på Samhall tolv timmar om dygnet, suckar han.
Pågått i flera år
Enligt arbetsledaren Gullik Levander på Samhall har sådana här förseningar pågått i flera år.
- Det jag reagerar över är att de nästan aldrig kommer i tid, säger han.
Enligt avtalet mellan Luleå kommun och de tre bolag som utför färdtjänsterna så ska kunden inte behöva vänta mer än en halvtimme.
Har kunden dessutom beställt färdtjänst en dag före resan är det endast fem minuters fördröjning som gäller.
Bolagen är Luleå taxi, Påhlson och Rånedalens taxi. Det är Luleå taxi som Arne Johansson och Mikael Nordlund åker med.
Göran Johansson, marknadschef på Taxi Luleå blir förvånad när NSD ringer och berättar om förseningarna och att de pågått i flera år.
- De är högprioriterade, vi ser till att de kommer från jobbet så snabbt som möjligt.
Just i veckan har taxibolaget haft problem med telefonerna då en ledning grävts av.
- Det försenade allt, säger Göran Johansson.
Förmedlar klagomålen
Doris Holmberg, färdtjänsthandläggare på Luleå kommun, känner däremot till problemen med förseningarna.
Det förekommer att kommunen förmedlar klagomålen vidare till Luleå taxi.
- För varje klagomål vi får tar vi kontakt med bolagen, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om