Ärendet gäller fastigheten Rönnen 8, i nära anslutning till järnvägsövergången på Östermalm, där det står tre byggnader – ett flerbostadshus i trä, en garagebyggnad samt en tillhörande modulbyggnad med två lägenheter.
Tomten inlöstes som regleringsfastighet redan 1970 och därefter har inget löpande underhåll skett, vilket innebär att byggnaderna är i dåligt skick i dag. En reinvestering i underhåll överstiger 1,5 miljoner kronor, enligt stadsbyggnadsförvaltningen.
Då rivningen i dag involverar två hyresgäster – mor och son – hamnade ärendet hos kommunstyrelsen som i augusti 2022 gav stadsbyggnads uppdraget att ansöka om rivningslov.
– Som inlöst regleringsobjekt har vi inte behövt underhålla fastigheten i någon större utsträckning. Vi har ju några liknande regleringsfastigheter, som de i Svartöstaden, som också ska rivas, säger Helén Wiklund Wårell.
Åren 2015-2016 gjordes en kulturhistorisk bebyggelseinventering i området när inget av husen på Rönnen 8 utpekades som skyddsvärda.
– Fastigheten bedömdes inte ha ett tillräckligt kulturhistoriskt värde.
Hur ser hyresgästerna på beslutet?
– Klart att inte detta mottas med glädje, det ligger i sakens natur. Utifrån skicket på husen har det inte kostat så mycket att bo där heller.
Hur länge har de bott där?
– Kvinnan har bott en längre tid, medan sonen har flyttat in på senare år, säger Wiklund Wårell.
Modern och sonen har erbjudits ersättningslägenheter av kommunen.
– Diskussionen är påbörjad men vi kan inte erbjuda samma boendestorlek som i dag, inte samma centrala läge heller.
Nu väntar en rivning av byggnaderna men först ska en miljöinventering göras.
– Därefter kan vi upphandla rivningen och sen ska det lösa sig för hyresgästerna också.
Wiklund Wårell tror inte att rivningen inleds redan i sommar.
– Men förhoppningsvis innan årsskiftet.
Fastigheten ligger på mark planlagd för exploatering men det är inte aktuellt att bygga nya bostäder, då flera frågetecken finns kring vad som sker i området nära järnvägen i kommande år.
– Vi avvaktar framförallt vad som ska hända med Norrbotniabanan och hur det tilltänkta Resecentrum ska se ut, säger stadsbyggnadschefen.
Ärendet tas upp i miljö- och byggnämnden på onsdag. Avdelning miljö och bygg bedömer att alla förutsättningar finns för rivningslov.