Hur ska Luleå kommuns företagsklimat förbättras? Det var en av de frågor som togs upp i ett panelsamtal på säsongens första näringslivsfrukost som arrangerades av Luleå kommun, Luleå näringsliv och Företagarna Luleå.
Medan 10 av länets 14 kommuner förbättrar sina placeringar i rankingen om kommunernas företagsklimat så föll åter Luleå kommun tungt i rankingen. Fem placeringar sämre och kommunen är nu på plats 275 av 290 kommuner.
– Det är bekymmersamt att Luleå kommun inte lyfter. Man tar krafttag och har gjort en hel del, men det de gör kommer inte fram till näringslivet. Det är bekymmersamt då man också får rikets sämsta placering, plats 290, när det gäller kommunens service och bemötande. Jag ser också att information och dialog är något som saknas, säger Hans Andersson, regionchef på Svenskt Näringsliv Norrbotten.
Företagsrankingen bygger på den årliga företagsenkät där Svenskt näringsliv under våren 2024 frågat företagen hur de ser på det lokala företagsklimatet i de olika kommunerna. En kommuns placering beror till två tredjedelar på företagens enkätsvar och till en tredjedel på statistik utvald av Svenskt näringsliv, som hämtas från SCB och UC.
Boden placerar sig åter högst av Norrbottens kommuner, trots att de faller två placeringar till plats 51. Arvidsjaur fortsätter fjolårets förbättring och klättrar i år 69 placeringar och hamnar på plats 80. De är också rikets bästa långsiktiga klättrare på fem års sikt med 40 placeringar per år i snitt.
Att Luleå kommun faller i företagsrankingen bekymrade kommunalrådet Fredrik Hansson (S).
– Det är inte bra och på service och bemötande är vi på 290 av 290 kommuner. Vi måste skruva på något för att förbättra oss. Jag tycker vi är ute hos företagarna mycket men det verkar inte räcka till, säger han.
Josefine Wihlzon är näringslivschef i kommunen.
– Vi gör många bra saker, men kanske gör vi fel saker, säger hon.
En ökad dialog efterfrågades från flera från näringslivet för att de tillsammans med kommunen skulle kunna förbättra företagsklimatet.
– Vi har alla ett ansvar och vi måste kroka arm för att ta detta framåt på ett konkret sätt och bygga förtroende, säger Magnus Nilsson, vd Nyhléns Hugosons.