Efter att ha besökt hundratals företag runt om i landet har Företagarnas vd GĂŒnther MĂ„rder fĂ„tt en bra bild av vad som kĂ€nnetecknar företag som lyckats. Under onsdagen förelĂ€ste han pĂ„ Edens Event- och festvĂ„ning i LuleĂ„, dĂ€r han delade med sig av sina bĂ€sta tips.
â FramgĂ„ngsrika företagare Ă€r vĂ€ldigt skickliga pĂ„ att fĂ„ kunder och medarbetare att förstĂ„ det högre syftet, vad man Ă„stadkommer i en större kontext. De fĂ„r medarbetarna att kĂ€nna en större stolthet i det de gör, sĂ€ger GĂŒnther MĂ„rder och fortsĂ€tter:
â De Ă€gnar ocksĂ„ mycket tid Ă„t att förstĂ„ kunderna och deras behov. De försöker tĂ€nka i ytterligare ett led, vad gör kunden med det jag sĂ€ljer och kan jag vidga erbjudandet för att försöka lösa fler problem?
GĂŒnther MĂ„rder menar att han sett mĂ„nga hĂ€ftiga innovationer som aldrig nĂ„tt ut pĂ„ marknaden eftersom att kundunderlaget inte har funnits.
â Undvik att göra revolutionerande produkter om du inte vet att det finns kunder för det, tipsar han.
Ett annat tips Ă€r att mĂ„la upp en bild av sitt framtida drömliv â privat, yrkesmĂ€ssigt och ekonomiskt. Det gör det lĂ€ttare att planera och prestera, menar GĂŒnther MĂ„rder.
â Fundera pĂ„ hur du vill att det ska se ut nĂ€r du vaknar upp en morgon om fem eller sju Ă„r. Vad Ă€r det första du vaknar av, hur kĂ€nns det? TĂ€nk igenom hela dagen, hur det ser ut nĂ€r du kommer till jobbet. Fundera pĂ„ den framtida drömvardagen och jĂ€mför bilden med hur din vardag ser ut i nulĂ€get. Ju större skillnaden Ă€r, desto större uppoffringar och prioriteringar kan behövas för att nĂ„ rĂ€tt.
Gör sedan en femĂ„rsplan som du bryter ner till en hanterbar mĂ€ngd. Fundera pĂ„ vad det betyder hĂ€r och nu, och för de kommande mĂ„naderna. Försök Ă€ven att hitta mĂ€ttal som gĂ„r att fira, menar GĂŒnther MĂ„rder.
En fÀrsk kartlÀggning frÄn Företagarna presenterades ocksÄ, som visar hur företagandet ser ut i LuleÄ och i sex andra kommuner i norra Sverige.
DÀr sticker LuleÄ ut med positiva siffror vad gÀller andel företag som drivs av kvinnor. 15,9 procent av företagen drivs av kvinnor medan 84,1 procent drivs av mÀn, en siffra som Àr hög jÀmfört med flera andra kommuner.
â Men jag har Ă€ndĂ„ svĂ„rt att bli imponerad av den siffran. Den ska upp. Vi ser att andelen kvinnor ökar, men det gĂ„r i lĂ„ngsam takt, sĂ€ger GĂŒnther MĂ„rder.
I PiteÄ ligger motsvarande siffror pÄ 14,2 procent kvinnor och 85,8 procent mÀn.
LuleÄ sticker Àven ut i andelen företagare över 65 Är, dÀr siffran 15,7 procent Àr lÄg jÀmfört med andra kommuner. I PiteÄ Àr 16,5 procent av företagarna över 65 Är.