Företagarna bönhörda – vägen som gud glömde rustas upp

Att driva en bilvårdsfirma vid en gropig och dammig grusväg har sina avigsidor. Men nu ska vägen som gud och Luleå kommun glömde till sist rustas upp.
– Välkommet. Men vi hade nog hoppats att det skulle bli klart snabbare, säger Magnus Levinsson, Pro Bilvård.

Magnus Levinsson driver en rekondfirma och ser fram emot att Hantverksvägen rustas upp.

Magnus Levinsson driver en rekondfirma och ser fram emot att Hantverksvägen rustas upp.

Foto: Jonny Vikström

Luleå2025-03-06 17:30
undefined
Förhållandevis många företag efter Hantverksvägen har en inriktning mot industri, vilket innebär att det är tung trafik efter vägen.

Hantverksvägen är drygt en kilometer lång och löper parallellt med 97:an från avfarten mot Gammelstad till Stadsövägen, i höjd med Stadsöns centrum och Kyrkbyn.

Från början var den en asfalterad gata med återkommande gupp och potthål. 2019 gjorde kommunen om den till en grusväg, men standarden blev inte bättre. Djupa gropar, lera, vibrationer och damm har varit vardagen.

Det är företrädesvis företag mot lite tyngre industri som samlats, Maskinfirma, mekanisk verkstad, plåt, isolering, skylt, tvätteri.

Sedan tio år tillbaka driver Lars Brännholm Bilaffären. Han har följt företagarnas kamp för att få vägen åtgärdad, bland annat med namninsamlingar. En morgon stod en vägskylt med tre gupp och texten "Vägen som GUD och Luleå kommun glömde" efter vägen. 

undefined
Vägskylten var gjord av någon med glimten i ögat och togs bort för flera år sedan. Nu är det till sist dags för Hantverksvägen att rustas upp.

Den blev populär i sociala medier men plockades bort för några år sedan utan att ha haft avsedd effekt.

– Lite roligt var det i alla fall. Kraven på en bättre väg har funnits nästan så länge man kan minnas. Den här vägen är faktiskt mycket bättre nu på vintern än på sommaren, konstaterar Lars Brännholm.

Under andra tider har hugade bilspekulanter haft en skumpig första bit av provturerna. Och när bilarna kommit tillbaka har de varit i behov av en tvätt.

– Vi har fått jobba hårdare än vanligt. Det känns bra att kommunen nu tar tag i saken, säger han.

undefined
Lars Brännholm har haft verksamhet efter Hantverksvägen sedan 1980-talet, och sedan 2015 driver han Bilaffären.
undefined
"Vi har fått jobba hårt", säger Lars Brännholm om livet som bilhandlare vid grusvägen.

Grannen Pro Bilvård känner samma sak.

– Det är inte optimalt att driva bilrekond när vägen är så dålig. Många kunder drar sig till och med för att köra hit, säger Magnus Levinsson.

Igångsättningsbeslutet togs av infrastruktur- och servicenämnden på torsdagen. Anledningen till att åtgärder dröjt är dåliga markförhållanden. Vägkroppen är vattensjuk och en helhetslösning för att även ta hand om dagvattnet har krävts.

undefined
Företagarna efter Hantverksvägen har länge kämpat för en upprustning och bättre affärsmässiga förutsättningar. En gång sade en företagare: "Aldrig att jag ger Luleå kommun bra betyg för näringslivsklimatet innan vägen blivit bättre".

Därför har frågan utretts tillsammans med det kommunala bolaget Lumire, som hanterar VA.

– Det är ett resurskrävande jobb och vi har varit tvungen att vänta in varandra för att kunna maximera insatserna på ett effektivt sätt, säger Ulrika Lundberg (V), ordförande i nämnden.

undefined
Ulrika Lundberg (V) berättar att vägens upprustning dragit ut på tiden eftersom kommunen och Lumire var tvungen att gemensamt hitta resurser.

Arbetet ska upphandlas under våren, och väntas bli klart andra halvåret 2027. Budgeten är på 50 miljoner. Förutom att vägen ska förstärkas och asfalteras innefattar projektet nya VA-dragningar, en dagvattendamm och höjning av en korsning för att förbättra elevernas skolväg.

– Arbetet ska planeras för att orsaka så lite störningar som möjligt, säger Ulrika Lundberg.

undefined
Nästa vecka har företagarna kallats till ett informationsmöte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!