Hantverksvägen är drygt en kilometer lång och löper parallellt med 97:an från avfarten mot Gammelstad till Stadsövägen, i höjd med Stadsöns centrum och Kyrkbyn.
Från början var den en asfalterad gata med återkommande gupp och potthål. 2019 gjorde kommunen om den till en grusväg, men standarden blev inte bättre. Djupa gropar, lera, vibrationer och damm har varit vardagen.
Det är företrädesvis företag mot lite tyngre industri som samlats, Maskinfirma, mekanisk verkstad, plåt, isolering, skylt, tvätteri.
Sedan tio år tillbaka driver Lars Brännholm Bilaffären. Han har följt företagarnas kamp för att få vägen åtgärdad, bland annat med namninsamlingar. En morgon stod en vägskylt med tre gupp och texten "Vägen som GUD och Luleå kommun glömde" efter vägen.
Den blev populär i sociala medier men plockades bort för några år sedan utan att ha haft avsedd effekt.
– Lite roligt var det i alla fall. Kraven på en bättre väg har funnits nästan så länge man kan minnas. Den här vägen är faktiskt mycket bättre nu på vintern än på sommaren, konstaterar Lars Brännholm.
Under andra tider har hugade bilspekulanter haft en skumpig första bit av provturerna. Och när bilarna kommit tillbaka har de varit i behov av en tvätt.
– Vi har fått jobba hårdare än vanligt. Det känns bra att kommunen nu tar tag i saken, säger han.
Grannen Pro Bilvård känner samma sak.
– Det är inte optimalt att driva bilrekond när vägen är så dålig. Många kunder drar sig till och med för att köra hit, säger Magnus Levinsson.
Igångsättningsbeslutet togs av infrastruktur- och servicenämnden på torsdagen. Anledningen till att åtgärder dröjt är dåliga markförhållanden. Vägkroppen är vattensjuk och en helhetslösning för att även ta hand om dagvattnet har krävts.
Därför har frågan utretts tillsammans med det kommunala bolaget Lumire, som hanterar VA.
– Det är ett resurskrävande jobb och vi har varit tvungen att vänta in varandra för att kunna maximera insatserna på ett effektivt sätt, säger Ulrika Lundberg (V), ordförande i nämnden.
Arbetet ska upphandlas under våren, och väntas bli klart andra halvåret 2027. Budgeten är på 50 miljoner. Förutom att vägen ska förstärkas och asfalteras innefattar projektet nya VA-dragningar, en dagvattendamm och höjning av en korsning för att förbättra elevernas skolväg.
– Arbetet ska planeras för att orsaka så lite störningar som möjligt, säger Ulrika Lundberg.