Demoskop har utfört undersökningen på Svenskt näringslivs uppdrag och 1 146 företag har deltagit. 28 procent av dem ansåg att högskolorna och universiteten alltså inte förbereder eleverna nog. På LTU menar Erik Höglund att de framförallt går efter krav som riksdag och regering ställer och att företagen också ställer krav men att de är mer skräddarsydda efter företagens egna behov.
Tobias Krantz, chef för utbildning på Svenskt näringsliv, menar att undersökningens resultat är ett tecken på att svensk utbildning tappar mark internationellt.
Mer praktik
- Spontant tycker jag inte att vi tappar mark. Företagen måste också inse att man är på en konkurrensutsatt marknad och det är inte förutbestämt var man ska arbeta. Man måste själva göra sig attraktiva, säger Erik Höglund.
En majoritet av företagen i undersökningen tycker att det ska vara mer praktik för eleverna under utbildningen. Analytiker på Svenskt näringsliv menar att det tyder på att mer ekonomiska resurser ska satsas på praktik för att öka samverkan mellan företag och högskolor.
- Det där har diskuterats fram och tillbaka under flera år. Ska man lägga ut praktik i den utsträckning som företagen önskar så måste man ta bort någonting annat, med risk att kunskapen minskar.
Men man får ju samtidigt en annan kunskap.
- Absolut. Men vi har gjort bedömningen att vi vill ge eleverna en så stor kunskap som möjligt och sedan kompletterar man med arbetslivsfarenhet när man kommer ut på företagen.
"Större företag mer nöjda"
47 procent av 1 146 företag tycker att en högre utbildning stärker företagens kompetens. En siffra som kan tyckas låg.
- Jag vet inte hur frågan varit formulerad men jag kan hålla med om att siffran är låg. Möjligen beror det på att företagen vill ha elever som går direkt in i en roll och att de är anpassade för en befattning och så gör vi normalt inte, säger Erik Höglund som har hittat vad han tycker är anmärkningsvärt i undersökningen.
- Större företag verka vara mer nöjda än mindre företag. Det kan bero på att det är en större rörlighet på större företag och att en bred kunskap då kan tas till vara på ett bättre sätt.