Fordonen stör natur- upplevelsen

Under sommaren har länsstyrelsen i Norrbotten blivit nedringd av desperata människor som störts av terrängfordon.

Okunskap. Josefine Strand vid länsstyrelsen i Norrbotten tror att det är av okunskap om gällande regler som många kör terrängfordon i skogen.

Okunskap. Josefine Strand vid länsstyrelsen i Norrbotten tror att det är av okunskap om gällande regler som många kör terrängfordon i skogen.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2016-10-17 09:00

På vintern är det snöskotrar som är problemet, under sommarhalvåret vattenskotrar och fyrhjulingar.

– Det är speciellt markägare som ringer när deras plantor blivit överkörda. Andra är förtvivlade för att deras våtmarker eller sandhedar har blivit förstörda, berättar Josefine Strand, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen i Norrbotten.

Även vanliga privatpersoner hör av sig.

– Naturen är ju så viktig för vårt välbefinnande – att komma ut och få lugn och ro i själen. När vi då möts av markskador och buller blir det inte som vi förväntar oss. Man känner inte att man får någon återhämtning.

Klagomålen ökar från år till år, men de som ringer är i regel anonyma.

– De är rädda att framstå som en rättshaverister. Men det förekommer också att markägare blir hotade.

Hur då hotade?

– Det har hänt att markägare har sagt till någon som förstört markerna med fyrhjuling och att föraren då har hotat med att förstöra markägarens stuga eller annan egendom.

Josefine Strand tror att många som kör fyrhjuling längs elledningar eller traktorstigar inte tänker på att det är förbjudet.

– Om någon börjar köra är det lätt att andra fortsätter i samma spår. De kanske ska till sin stuga eller åka ut i skogen för att plocka bär på något vackert ställe. Då blir markskadorna ännu större och får inte tid att läka. Det kan bland annat leda till produktionsbortfall för markägare.

Hon får också in många klagomål på snöskotrar och vattenskotrar.

– Folk går på tur på fjället och förväntar sig en tyst och skön tur. I stället är det skoterbuller och avgaser.

När det gäller vattenskotrar handlar det både om buller och om att de tycker synd om fåglarna och fiskarna.

Terrängkörning är även dåligt ur miljösynpunkt, betonar hon, och inte bara för att naturen blir förstörd. När man kör över vattendrag och det är mjukt i strandkanten kommer jorden fram och det uppstår en erosion. Erosionen leder till att när det regnar, så rinner det ner partiklar i vattnet. Partiklarna innehåller tungmetaller, däribland kvicksilver som hamnat där efter luftutsläpp från till exempel kolindustrin och metallindustrin. Det kan också finnas naturligt i marken.

– Kvicksilvret tas upp av fiskar som vi människor äter. Jordpartiklarna kan även förstöra växt- och djurlivet i vattnet.

Inför älgjakten har länsstyrelsen satt upp lappar i affären och informerat om reglerna för fyrhjulingar. Till våren planerar myndigheten en större kampanj med en informationsfilm som ska spridas bland annat till dem som håller i utbildningar för terrängkörningsbevis. Den 27 oktober ska Josefine Strand träffa representanter för Naturvårdsverket och diskutera hur de ska nå ut till folk om de lagar och regler som finns runt terrängkörning.

Men länsstyrelsen har egentligen bara tillsyn över regleringsområden i fjällen och i andra skyddade områden. I övriga delar av länet är det polisens ansvar. Där arbetar man med regelbunden tillsyn av snöskotrar i fjällen, men inte så mycket övervakning i andra delar av länet, berättar Daniel Pettersson vid polisen.

– När det gäller fyrhjulingar hanterar vi dem i stadsmiljö som vilka andra okynneskörningar som helst. Däremot är det inte lika enkelt att övervaka dem i terrängen. Vi har enorma ytor och fyrhjulingar finns ju precis överallt. Att övervaka bort problemet är snudd på omöjligt.

Vattenskotrar är egentligen kustbevakningens område, men där är rättsläget än så länge osäkert och det är oklart vilka begränsningar som gäller, konstaterar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om