Förbudet från Arbetsmiljöverket lades omgående efter dödsolyckan förra veckan när en slovakisk murare kördes ihjäl av ett ståltåg när han passerade en järnvägsövergång på SSAB. Det innebär ett omedelbar förbud mot att passera övergången vi couperhallen utan att spårvakt finns närvarande.
Det är fortfarande oklart om det funnits någon spårvakt vid olyckstillfället. Det är något som de tre utredningar som pågår ska bringa klarhet i.
För att förbudet på SSAB ska upphöra krävs att en låst bom, som endast kan låsas upp av spårvakt, sätts upp.
Anita Israelsson, sektionschef på Arbetsmiljöverket, vill inte kommentera förbudet utan hänvisar till förundersökningssekretessen.
Enligt Sara Blix, informationschef på SSAB i Luleå, flyter arbetet på igen efter olyckan. Förbudet har inte påverkat arbetet. Redan tidigare var det nödvändigt med spårvakt vid passering av spåren. Åtgärden från Arbetsmiljöverket är bara för att säkerställa att ingen ny olycka sker.
– Termostav har återupptagit arbetet, säger Sara Blix.