Den första advent är det åter skyltsöndag med aktiviteter city och det har under veckan julpyntats i mängder i butikerna. Många är redan klara, men några har fortfarande förtäckta fönster, bland annat Bengts som säljer herrkläder.
Anledningen till det är inte för att skapa förväntan inför skyltsöndagen som det var förr i tiden.
– Vi har helt enkelt inte hunnit klart än, det är en del att göra, säger delägaren Bengt Österberg. Han äger butiken tillsammans med sin son.
Flera butiker i stan anlitade en dekoratör tidigare som skapade julstämningen i skyltfönstren, bland annat Lindgrens mode och Bengts. Men han har nu slutat och då sköter butikerna det själva. Lindgrens mode har dekorerat själva de senaste åren, men för Bengts är det första året.
– Men man måste ju få till lite julstämning, säger Bengt Österberg.
– Kommer tomten i år?, frågar kunderna som besöker barn- och babybutiken Doffi.
På skyltsöndagen har nämligen jultomten kommit till butiken och spridit julglädje och delat ut en överraskning till barnen. Jultomten kommer dit även i år till barnens förtjusning.
December är en bra månad försäljningsmässigt för de flesta butiker.
–Det är den tiden på året som den fysiska handeln kan konkurrera med näthandeln, säger Malin Jönsson som är butiksägare på Lindgrens mode.
Två av fyra skyltfönster på Lindgrens mode är förtäckta. Det blir sena kvällar för att hinna klart men kunderna uppskattar det berättar hon. Där dekoreras butiken även med en öppen spis för att skapa mysig julstämning.
– Vi lägger ner mycket tid för att göra det fint för kunderna. Vi vill skapa en miljö så att kunden stannar upp och göra det tilltalande för kunderna så att de vill komma in, säger Malin Jönsson.
Under skyltsöndagen arrangerar Visit Luleå aktiviteter i city. Ett av dessa är den traditionella julmarknaden på Storgatan framför Strand galleria. Ifjol var det fjorton bord uppställda och i år är det några fler, tjugoen stycken. För några år sedan var det nästan det dubbla, hela fyrtio. Intresset är stort för att boka upp en plats.
–Det är en uppskattad tradition som man vill bevara, många som är med har haft plats i flera år på marknaden. De ringer tidigt på året och vill boka upp plats för att försäkra sig på att få en plats. Vi får samtal om platsbokning redan i augusti, säger Birgit Öhlund på Visit Luleå som är projektledare för skyltsöndagen.