– När det blir för mycket bråk i skolan, bland kompisar mellan syskon och föräldern tycker att det har gått för långt så finns det metoder för att komma vidare, säger Maria Eriksson, projektledare vid Föräldrasupporten, som drivs av Luleå kommun.
Konflikter vid hämtning och lämning på fritids, stressen att komma i väg på morgonen, kampen för att hinna med läxorna och syskonbråk. Föräldrarnas utmaningar är många.
För vissa barn blir tillvaron tuff och de hamnar i en negativ spiral som gör att de får dålig självkänsla.
Det handlar om barn som har stora svårigheter med att hantera snabba förändringar och frustrationer och är utåtagerande.
Föräldrajouren, som vänder sig till föräldrar med barn mellan 6 och 13 år, arbetar efter teorier som den amerikanske psykologen Ross Greene utarbetat.
– Det är en samtalsmetodik som går ut på att göra överenskommelser tillsammans med barnet, säger Pia Keisu, socionom .
Perspektivet flyttas från strikta regler och rutiner till att göra överenskommelser tillsammans med barnet.
Personalen på föräldrasupporten brukar ge föräldrarna rådet att välja sina strider.
– Ofta är det flera saker som till slut gör att det blir för mycket. Det är bråk om läxor, smulor på bordet, blöta kläder i gympapåsen, säger EvaLena Johansson Bergman, socionom.
Då är det bra att ta upp det viktigaste.
– Samtidigt får föräldern olika verktyg för att hantera konflikterna. Där ingår att bekräfta barnet. Som att till exempel säga: vad bra att du hänger upp kläderna, vad kul att vi kunde se på filmen tillsammans, säger Louise Nelson.
Idén är att barnen gör så gott de kan, men att det uppstår konflikter mellan föräldrarnas förväntningar och hur barnen reagerar.
Dessutom är det betydelsefullt att ha tid tillsammans med barnet, åtminstone 10-15 minuter varje dag.
– Då menar jag inte att vara på Leos lekland eller i på badhuset, utan att man umgås, säger Pia Keisu.
Föräldrasupportens syfte är att kunna hjälpa föräldrar i tid med att komma till rätta med problemen, innan det gått för långt.
– Det är vanligare att de här barnen kan få svårigheter när de blir äldre, till exempel psykiska problem, säger Maria Eriksson.
Verksamheten, som barn- och utbildningsförvaltningen ansvarar för tillsammans med socialförvaltningen, har öppet dagtid.
– Vid behov kan vi ordna kvällstider också, säger Maria Eriksson.